יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

בעקבות פניות רבות של בעלי עסקים שרבים מהם עומדים בפני קריסה, פנה ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) לשר האוצר משה כחלון ולמנכ"ל המשרד שי באב"ד בדרישה לזרז את תהליכי ביצוע ההעברה מקרן ההלוואות של משרד האוצר.

לדבריו, מדובר בעסקים שכבר אושרו על ידי הבנקים אך אישור ביצוע העברה מתעכב. כן ביקש לזרז את התהליכים הבירוקרטים לאישור הלוואות על ידי הבנק.

"בתאריך 08/03 נתבשרנו כי הוקמה קרן ייעודית בערבות מדינה, לכלל העסקים הקטנים. ההודעה כללה הבהרות על מספר הקלות למימוש ההלוואה כשהעיקרית שבהן - ביצוע תוך 9 ימי עסקים.

"עברו ימים ואף שבועות, אך לא הובהר לבעלי העסקים כיצד מתקדמים הדברים והיאך להגיש את הבקשה. בתאריך 29.03 יצאה שוב הודעה לציבור, בה פורטו שוב ההקלות, וגם בהן הודגשה מהירות הביצוע: תוך 7 ימי עסקים. והפעם פורסם מידע לציבור וכן טפסים למילוי בקשה אשר יועברו לידי הבנקים. בפועל הוגשו עשרות אלפי בקשות, אך אושרו מאות בודדות בלבד", כתב טסלר.

הוא סיפר במכתבו: "לפי המידע שאני המקבל מבעלי העסקים, שכבר קבלו את האישור מסניפי הבנק, ולחלקם אף נאמר כי הועדה המחוזית של הבנק אשרה את ההלוואה, אולם בפועל עדיין לא הגיע אישור ביצוע הבערה מוועדת הקרן - משרד האוצר."

"במצב שנוצר, "אין צורך להרחיב ולתאר את זעקת בעלי העסקים, כשחלקם עומדים על סף חדלות פירעון וקריסה טוטאלית. הדבר הקריטי והמשמעותי ביותר עבורם, הינו נטל התזרים ועמידה בהתחייבויות קודמות, הרי ללא האמון הבסיסי כלפי העובדים והספקים, ימשיכו גם אחר כך לקרטע, וחלילה יגיעו לכך שהחל"ת שנתנו לעובדיהם ייהפך לפיטורין קבועים, ואף הם ימצאו את עצמם בפני שוקת שבורה."

לסיום כתב טסלר: "כל זה יכול להימנע, באם יינתן להם הסיוע הקריטי הנדרש במיידי! כל יום שחולף ללא שיינתן להם מענה, מחמיר את מצבם, הן לאלו שכבר אושרו ברמת הבנק, והן לאלו שעדיין תקועים בבירוקרטית הבנקים".