מתקן לאשפוז בעלי מוגבלויות
מתקן לאשפוז בעלי מוגבלויותצילום: שיח סוד

משרד העבודה והרווחה עדכן את הנהלים לביקורים של בני משפחות אצל דיירים במסגרות החוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלויות, בעקבות ההקלות שאושרו על ידי משרד הבריאות.

על פי הנוהל המעודכן, המסגרות יתבקשו להקצות מתחם ייעודי לביקורים, תוך מתן עדיפות למקומות פתוחים או במתחם מבודד ומרוחק מדיירי המסגרת. כמו כן, המבקר יוכל להיכנס אך ורק למתחם הביקורים.

מתחם הביקורים יצטרך להיות גדול מספיק כדי לאפשר מרחק של שני מטרים לפחות בין המשתתפים במפגש. אם מדובר בחדר, עליו להיות מאוורר. הביקור ילווה על ידי איש צוות שידרג לקיום ההנחיות.

שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס ציין, "אנו קשובים לצרכי הדיירים והמשפחות. מצאנו את האיזון הנכון בין שמירה על בריאות הדיירים לבין החשיבות בשמירה על הקשר בין בני המשפחות".

עוד נקבע כי הביקור יוכל לכלול רק אדם אחד שהינו בן משפחה, אפוטרופוס, מטפל עיקרי או אחר משמעותי. המבקרים יצטרכו לתאם מראש את הביקור, בהיוועצות עם הדייר עצמו ועם צוות המקצועי הקרוב אליו. הביקורים יווסתו על ידי המסגרות בהתאם לתנאי המקום, למאפייני הדיירים ולמספרם.

תיעדוף הביקורים יבוצע על פי שיקול דעת הצוות המקצועי ועל פי בקשת הדייר ובני משפחתו. יחד עם זאת, הנוהל מחייב שלכל דייר תהיה את ההזדמנות לזכות בביקור של בני המשפחה שלו. כל דייר יוכל לזכות בביקור אחת לשבועיים על מנת לאפשר לכלל הדיירים לפגוש את יקיריהם מבלי ליצור עומס מבקרים והתקהלות במסגרת.

על פי הנוהל שגובש, אם המבקר במסגרת או מישהו מבני משפחתו חייבים בבידוד הם לא יוכלו להגיע לביקור, קל וחומר אם מישהו מהם חולה מאומת. צוות המסגרת והמבקרים מחויבים להקפיד על כל הנחיות המיגון על מנת להגן על בריאות הדיירים והמטפלים.

בטרם כניסה למסגרת יש לעבור מדידת חום הגוף וחתימה על הצהרת בריאות שבה יצוין כי המבקר לא סובל מתסמינים נשימתיים, הדייר והמבקר יחבשו מסכות אף ופה במשך כל המפגש והמסגרות יצטרכו לספק חומר חיטוי זמין לידיים במרחב הביקורים כל העת. לאחר כל ביקור יחוטא מתחם הביקורים. כמו כן, מכיוון שבמקרים רבים במסגרות של אנשים עם מוגבלויות ישנו קושי בשמירה על ריחוק פיסי הדיירים והמבקרים יתבקשו ללבוש גם חלוק חד פעמי. במקרים שבהם מצבם התפקודי של הדיירים לא מאפשר הלבשתם באמצעי מיגון, יחויב הצוות בהחלפת בגדיהם לאחר הביקור ושליחת בגדי הביקור לכביסה.

במעונות לאנשים עם מוגבלויות, אם ישנו מקרה שבו אחד הדיירים אינו יכול לחבוש מסיכה מסיבה כלשהי, על צוות המסגרת להקפיד שישמור על מרחק של לפחות 2 מטרים מהמבקר במהלך כל הביקור. מקרים חריגים שבהם לא ניתן לשמור על מרחק בין הדייר למבקר, יובאו לדיון של צוות רב מקצועי במסגרת. מבקרים יוכלו להביא דברי מאכל מהבית בכלים חד פעמיים או באריזות סגורות.

במשרד העבודה והרווחה מציינים כי הנחיות אלו גובשו בשיתוף משרד הבריאות ונתונות לשינויים בהתאם להנחיותיו בהמשך המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ההנחיות תקפות עד לשני במאי.