דו"ח למפר בידוד
דו"ח למפר בידודצילום: דוברות המשטרה

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ גבי אשכנזי, השלימה היום (שלישי) שלושה ימים של ישיבות ממושכות בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת) לקריאה שנייה ושלישית.

מדובר בהצעת החוק שנועדה לאפשר למשטרה לעשות שימוש בנתוני איכון סלולרי על מנת לאכוף את חובת הבידוד לחייבי בידוד.

בתום ימי הדיונים החליטו חברי הוועדה לקיים מחר את הדיון הסופי בהצעה ולהכניס בה תיקונים רבים במטרה לצמצם את הפגיעה בפרטיות הציבור.

הצעת החוק עוסקת בעיקרה בהוראת שעה שנועדה להסמיך את המשטרה לקבל, באופן מדגמי, נתוני מיקום של חייבים בבידוד ללא צו בית משפט, לצד הגבלות על השימוש בנתונים כך שישמשו לפיקוח על קיום חובת הבידוד או בהקשר אליה בלבד.

כאמור, לאחר דיונים יסודיים וממושכים, בהן קיבלה הוועדה הסברים מנציגי הממשלה ושקלה גם את הערות נציגי הציבור והחברה האזרחית, בכוונתה לקיים מחר הצבעה על נוסח מצומצם.

זאת לאחר שהיו"ר אשכנזי וחברי הוועדה ביקשו לצמצם למינימום את הפגיעה בפרטיות של מחויבי הבידוד ודרשו תשובות על תהליך הכניסה לרשימת הבידוד והשימוש באיכונים.

היו"ר אשכנזי דרש להכניס שינויים רבים בהצעת החוק, בהתאם להסתייגויות הרבות שהעלו הוא וחברי הוועדה בדיונים. לפי הצעתו, האיכונים יבוצעו רק על חולים מאומתים שנמצאים בבידוד בית, ולא על כל החייבים בבידוד בית שאינם חולים. כמו כן מוצע כי ההצעה תהייה בתוקף ל-45 יום בלבד, עם אפשרות להארכה של 45 ימים נוספים, במקום 90 ימים שביקשה הממשלה.

הוועדה אף דרשה דיווח שבועי, ולא פעם בחודש כפי שהוצע בתחילה, אודות הנתונים והיעילות של הפעלת האיכונים במקרה זה. עוד דרשה הוועדה כי משרד הבריאות יהיה זה שיעביר למשטרה את רשימת המדגם של 500 המבודדים, ולא המשטרה היא שתבחר אותם מרשימת המבודדים. כמו כן נדרשה הממשלה להדק את הפיקוח בנושא אבטחת המידע וכן לקבוע שהמשטרה תעדכן בהודעה את מי שבוצע איכון לטלפון הסלולרי שלו.

פרופ' שוקי שמר, המייעץ לוועדה בנושא הקורונה, אמר כי אמנם צריכים להיות מוכנים לשימוש בכל כלי לקראת גל שני או שלישי של התפרצות, אולם צריך להפעיל כלי כזה רק שהמערכת קרובה מאוד למצב של אי ספיקה. "היום אנחנו ממש לא במצב של אי ספיקה ולא הייתי משתמש בכלי הזה. יש רק 109 מונשמים ומערכת הבריאות יכולה להגיע לפי עשר מזה", אמר.

ח"כ משה יעלון אמר כי לאחר חוות הדעת של פרופ' שמר יש לשקול אם נכון לחוקק עכשיו את החוק. בכל מקרה הוא הציע להגביל את תקופת השימוש באיכונים ל-30 יום בלבד. ח"כ שרן השכל אמרה כי רוב הציבור כן נשמע להוראות לכן צריך להגביל את ההצעה. ח"כ אורנה ברביבאי אמרה כי היחס לאזרחים כאל עבריינים הוא הרבה מעבר לנדרש.

ח"כ יואב קיש אמר כי צריך לאשר את ההצעה בסייגים, כדי שהכלי יהיה זמין לשימוש בארסנל. ח"כ אלי אבידר התייחס ל"התלהבות של משרד הבריאות להשתמש באיכוני המשטרה", ואמר: "אזרחי ישראל אינם עכברי מעבדה של השלטון והם ודאי לא החליטו לתרום את חירותם למדע". ח"כ יואב סגלוביץ, לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, אמר כי אין הצדקה מיוחדת למתן הסמכות למשטרה, אך אם מאפשרים אותה יש להכניס בהצעה שינויים רבים בהם קביעת אחראי על הרשימה. "מחר יבוא קצין משטרה שירצה לדעת איפה מסתובבים כל עברייני המין אחרי השעה 19:00", הזהיר.

ח"כ אורי מקלב הציע להחיל את הצעת החוק רק אם מספר החולים המבודדים עולה מעל מסה קריטית המצדיקה זאת. ח"כ איילת שקד אמרה כי צריך לעשות כל מה שניתן כדי להחזיר את המשק לתפקוד, ולהשתמש בהצעת החוק כדי לפתוח את המשק.

הממונה על שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי: הגיבה לטענות ואמרה כי המצב יכול להתהפך בכל שבוע. לדבריה, "באופן אבסורדי, אם הייתה מגיפה גדולה לא היינו צריכים את האמצעים הללו כי לא היה צורך לרדוף אחרי כל אדם שמדביק אותנו. כל מה שיש לנו לשליטה במחלה זה מה שהיה בימי קדם – בידודים. לו היינו נוקטים בבידוד חברתי מקסימלי לא היינו צריכים לאכן אף אחד. ככל שרוצים להוריד את הבידוד החברתי, ואנחנו רוצים מסיבות כלכליות, נפשיות, ועוד אנחנו זקוקים לאמצעים ממוקדים".

כאמור, לנוכח הדברים ביקש היו"ר אשכנזי מהייעוץ המשפטי של הוועדה להגיש לוועדה נוסח הצעה מעודכן, בהתאם להסתייגויות שהעלו הוא וחברי הכנסת, והודיע כי הדיון בו יתקיים כבר מחר בבוקר.