מצעד הלהט"ב
מצעד הלהט"בצילום: ISTOCK

64 אלף שקלים נתרמו מהציבור עבור בית הדפוס ''צבע הקשת'' בבאר שבע, שחויב לשלם פיצויים לאגודת הלהט"ב לאחר שסירב להדפיס מודעה ל''מצעד הגאווה''.

הסכום נאסף ביוזמת האיחוד הלאומי והרב אביעד גדות מארגון תורת לחימה.

מנכ״ל האיחוד הלאומי יהודה ולד אמר כי ״כמה ימים לפני יום העצמאות, עדיין יש גורמים ששכחו שאנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית ולא מדינת כל אזרחיה. ראוי שבמדינת ישראל כל יהודי יוכל לשמור על המסורת שלו, שלנו. את הקנס ההזוי הזה שקיבל יורם כהן מבאר שבע בגלל כפיה אנטי דתית ואנטי דמוקרטית, שילמנו כולנו''.

בעל בית הדפוס, יורם כהן, כתב לתומכים הרבים: ״אנו בבית הדפוס השומר על צביון דתי נמנעים ונזהרים מאוד מלפרסם חומרים הנוגדים את ערכי הדת. חופש הפרט, חופש הדת וחופש העיסוק נרמס. בית המשפט פסק את פסיקתו. אך בזאת אנו מעלים את קרנה של תורת ישראל. תודה רבה לעם ישראל על התמיכה הגורפת''.

כזכור, שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, אורית ליפשיץ, קיבלה תביעה של האגודה למען הלהט"ב נגד בית הדפוס ''צבע הקשת'' בעיר באר שבע, אשר סירב לבצע עבודת דפוס בעלת תוכן להט"בי. בית המשפט חייב את בית הדפוס לשלם לתובעים סכום של 50,000 ש"ח.

האירוע התרחש לפני כ-3 שנים, אז סטודנטים מ'התא הגאה' באוניברסיטת בן גוריון ביקשו הצעת מחיר עבור הדפסת חומרי פרסום. בתגובה לבקשה השיב בית הדפוס לפונים שלא לשלוח לבית הדפוס חומרי תועבה: "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו".

לאחר מייל זה לא התקיימה כל פניה ישירה חוזרת מצד הסטודנטים, אלא באמצעות עו"ד שהתגלגלה לתדהמת בעל בית הדפוס לתביעה משפטית ע"ס 100,000 ש"ח. את בית הדפוס ייצג עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו.

בהחלטתה קבעה השופטת באופן תקדימי כי "מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח לתת שירות במקום ציבורי הערך האחרון מכריע", תוך שהיא מנמקת שיש לפרש את חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים בצורה רחבה, וכי הוא גובר על חופש הדת.

נקודה נוספת אותה קבעה השופטת היא כי יש לחייב בעלי עסקים לתת שירות לא רק במוצרי מדף, אלא אף בייצור יחודי למזמין ההזמנה.