הר הרצל
הר הרצלצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שלושה חוקרים מהאוניברסיטה העברית פרופ' דודי גרשון ופרופ' אלכסנדר ליפטון מהפקולטה למנהל עסקים ופרופ' חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור, טוענים כימ מדיניות הסגרים והשבתת המשק של הממשלה - שגויה.

על פי מחקר שביצעו השלושה, "אם מדינה כמו מדינת ישראל תנקוט בצעדים לצמצום ההתפשטות שאינם סגר כדוגמת ריחוק פיזי ככל האפשר תוך המשך עבודה, בידוד חולים ומגעים הדוקים, שמירה על היגיינה אישית לרבות שימוש במסיכות, וצעדים מחמירים יותר עבור האוכלוסייה בסיכון גבוה אזי כמעט תמיד לא יהיה צורך בסגר כללי על כלל האוכלוסייה".

פרופ' דודי גרשון הוסיף הבוקר: "החלטה לסגר הרמטי ביום הזיכרון ובכך למנוע כניסה של משפחות שכולות לבתי הקברות שגויה בתכליתה ומצערת ביותר".

לדבריו, "מתן האפשרות לכניסה לבתי הקברות לא תשפיע לרעה על תפוצת המחלה ורק פוגעת במשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל".

"ההחלטה על המשך הסגר איננה נתמכת במחקר שלנו", הדגיש פרופ' גרשון, "לפי תוצאות המחקר שלנו אם נסיר את הסגר ונחליף אותו במדיניות של ריחוק פיזי ככל האפשר תוך המשך עבודה, בידוד חולים ושמירה על היגיינה אישית לרבות שימוש במסיכות, אזי לא נגיע לתפוסת יתר בחדרי טיפול נמרץ".

"האוכלוסייה ברמת סיכון גבוהה ממילא מודעת לסכנה ולצורך להישמר יותר מהאוכלוסייה בסיכון נמוך, לכן תנו למשפחות השכולות להחליט לבד אם להגיע לבית הקברות או לא", טען פרופ' גרשון.