סוהרים בכלא עופר. ארכיון
סוהרים בכלא עופר. ארכיוןצילום: דוברות שב"ס

במענה לבקשת חופש מידע של האגף המשפטי של תנועת "אם תרצו", שירות בתי הסוהר מודה כי אינו יכול לספק מסמכים או נתונים על מספר הפעמים בהם נשמעו דברי הסתה בדרשות או בתפילות באגפים הביטחוניים בבתי הכלא.

זאת מאחר שמערכת המחשוב בשב"ס לא מתעדת נוכחות של דובר ערבית בתפילות ובדרשות, ואינן מתעדות האם נשמעו דברי הסתה.

בבקשת חופש המידע שהגישה התנועה התבקשה שב"ס למסור מידע על אכיפת פקודת הנציבות בעניין איסור הסתה בדרשות ובתפילות באגפים הביטחוניים, על ביקורי אנשי דת באגפים הביטחוניים וכן השב"ס התבקש להציג נתונים אודות טיפול בבעיות משמעת בקרב המחבלים הכלואים בבתי הכלא.

במענה לשאלה על אכיפת ההסתה בתפילות נמסר ענו בשב"ס כי, "לא ניתן לספק מסמכים או נתונים כמבוקש נוכח העובדה כי מערכת המחשוב בשב"ס לא מתעדת נוכחות של דובר ערבית ואינה מתעדת האם נשמעו דברי הסתה."

בנוסף, נחשפו לראשונה היקפי עבירות המשמעת של האסירים הביטחוניים בין השנים 2014-2019.

בסך הכל עמד מספר ההליכים המשמעתיים שהיו נגד מחבלים בשנים אלה על 19,642 מקרים. כלומר כ- 3,274 בשנה, 273 בחודש ו- 9 הליכים משמעתיים ביום.

57% (כ-11,196 הליכים) מההליכים היו על מעשה של התנהגות, אי סדר הפוגעים בסדר ובמשמעת, 12% (כ- 2,357 הליכים) מהמקרים בגין שביתות רעב, 12% (כ- 2,357 הליכים) הפרה של הוראות סוהר, 7% (כ- 1,375 הליכים) מהמקרים היו על השחתה של רכוש בתי הסוהר ו- 5% (כ- 982 הליכים) מהמקרים בגין החזקת חפצים שאסורים על האסירים שאר 7% תוארו כסעיפים אחרים.

עוד עולה כי 19,642 הליכי המשמעת היו כנגד 6494 אסירים, כלומר כמעט כל אחד מהמחבלים הכלואים בישראל עבר עבירת משמעת.

מהנתונים שנחשפים על ידי אגף המחקר של "אם תרצו" עולה כי ממוצע האסירים הביטחוניים במהלך השנים האחרונות עמד על 6,393.

אם לוקחים בחשבון שבכל שנה כמה מאות מחבלים השתחררו וכמה מאות נעצרו ונכלאו אזי המסקנה היא שכמעט כל מחבל שהיה בכלא הישראלי בשנים האחרונות עבר על עבירת משמעת במהלך תקופת שהותו בכלא.

עוד נמסר מהשב"ס כי ל-2596 מהאסירים הייתה זו בעיית משמעת ראשונה עבורם. ל-1479 אסירים דובר על עבירה שניה ול-2419 אסירים מדובר על דיון שלישית ומעלה בעקבות בעיות משמעת. כלומר, קרוב ל-38% מהאסירים עברו על לפחות 3 עבירות משמעת.

לגבי העונשים שניתנו לאסירים מהשב"ס נמסר כי בין 2014-2019 הוטלו על מחבלים כלואים בסך הכל 58,576 ימי בידוד והושתו עליהם קנסות בסך של 1,633,562 ש"ח.

באגף המחקר של תנועת "אם תרצו" מציינים כי מהמידע שנחשף בשנים האחרונות עולה שככל הנראה הרשות הפלסטינית היא זו שמשלמת את קנסות המחבלים.

מהאגף המשפטי של תנועת "אם תרצו" נמסר בתגובה, "במציאות האבסורדית בה הגוף שצריך לפקח על המתרחש בבית הכלא לא אוסף את המידע בנוגע להסתה המתרחשת בין כתלי הכלא באופן רציף ומסודר אין זה מפתיע שכמעט כל מחבל כלוא מאפשר לעצמו לעבור עבירת משמעת. אנו קוראים לשב"ס לרענן את הנהלים ולהתחיל לתעד הסתה שמתרחשת בין כתלי בתי הכלא. בנוסף, יש להחמיר את הענישה כלפי אלה העוברים על נהלי הכלא. עם כינון הממשלה החדשה הגיע הזמן שיאושרו כלל המלצות של ועדת השר ארדן להפסקת החגיגות בבתי הכלא על ידי המחבלים".

"תנועת 'אם תרצו' לא תשקוט ולא תנוח עד שהחגיגות בבתי הכלא של אותם רוצחים שפלים תפסקנה לחלוטין", הוסיפו.