מסתננים בתל אביב
מסתננים בתל אביבצילום: Tomer Neuberg/Flash90

חברי הכנסת של סיעת ימינה יגישו שתי הסתייגויות לחוקי הרוטציה בדיוני ההכנה שלהם לקריאה שניה ושלישית שיכללו כתיקון עקיף פסקת התגברות כללית ופסקת התגברות ספציפית לחוק הפיקדון שנפסל היום (חמישי) בבג''ץ.

מטעם ימינה נמסר: ״אנו משוכנעים כי חברי הכנסת של הליכוד והסיעות החרדיות בוועדה יתמכו בהסתייגויות האמורות, יעמידו את בג"ץ במקומו כפי שהתחייבו במהלך מערכת הבחירות, ויאפשרו למדינה לממש את מדיניות ההגירה של המדינה היהודית ולהוציא את המסתננים בחזרה לארצותיהם״.

כאמור, בג"ץ קיבל עתירות שהוגשו נגד "חוק הפיקדון" וביטל את החוק שנועד לתמרץ מסתננים לעזוב את ישראל. שופטי בית המשפט העליון קבעו כי הוראת החוק המחייבת עובדים מסתננים להפקיד חמישית משכרם כפיקדון אשר יוחזר להם רק במועד עזיבתם את הארץ אינה חוקתית והורו על בטלותה.

בפסילת הוראת החוק תמכו השופטים אסתר חיות, חנן מלצר, ניל הנדל, יצחק עמית וג'ורג' קרא. השופט נעם סולברג היה בדעת מיעוט והתנגד לפסילה.

לצפייה בפסק הדין המלא לחצו כאן

''חוק הפיקדון'' מחייב את מי שמעסיק מסתנן להפקיד עבורו פיקדון חודשי בסכום השווה ל-36% משכר עבודתו של המסתנן, אשר יוחזר לו רק כאשר יעזוב את הארץ. מתוך סכום זה 16% משולמים על ידי המעסיק (רכיב המעסיק) ואילו 20% מנוכים משכרו של העובד (רכיב העובד).

העותרים, עובדים זרים מסתננים וארגונים שונים, דרשו לבטל את הסדר הפיקדון. בית המשפט העליון פסק ברוב דעות כי ההוראה לנכות חמישית משכרם של עובדים זרים מסתננים אינה חוקתית.

לטענת השופטים, רכיב העובד, להבדיל מיתר רכיבי הסדר הפיקדון, פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של עובדים אלו שמשכורתם היא לרוב קניינם היחיד והיא לרוב מתחת לשכר המינימום.

בית המשפט קבע כי הפיקדון יתבסס על רכיב המעסיק בלבד (16%) ואישר את הפעלת מנגנון "הניכוי המינהלי", לפיו ניתן לנכות סכומים מסוימים מהפרשות המעסיק לפיקדון, ככל שיחול עיכוב ביציאת העובד המסתנן את הארץ ביחס למועד העזיבה שנקבע לו.

הסדר זה, כך נקבע, יאפשר להגשים את התכלית העיקרית שבהסדר הפיקדון – יצירת תמריץ כלכלי חיובי ליציאת מסתננים מישראל במועד שנקבע להם, וזאת מבלי לפגוע באופן כה חמור בקניינם. בית המשפט הורה, אפוא, על בטלות רכיב העובד והורה למדינה להשיב לעובדים הזרים המסתננים את הפקדותיהם בגין רכיב זה בתוך 30 ימים מהיום.

השופט סולברג סבר בדעת מיעוט כי אף שיש פגיעה בזכות לקניין של המסתננים אין להפריז בחומרתה, וכי התועלת החברתית הגלומה בהסדר הפיקדון היא ממשית. בענייננו, כך סבר, אין כל הצדקה לסעד החריג שהתבקש בעתירה – ביטול חקיקה ראשית של הכנסת.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף את פסיקת בג''ץ: ''לא יאמן. בג"ץ מסרס שוב ושוב ושוב כל כלי שהמדינה מנסה להשתמש בו כדי לאכוף את מדיניות ההגירה שלה ולשמור על הרוב היהודי והמדינה היהודית. בלי מחסומים, בלי עכבות ובלי לדפוק חשבון. האמת, בממשלה הקרובה הוא יכול להיות רגוע ולהמשיך מהמקפצה. גנץ-ניסנקורן ימשיכו להגיד שזה גשם".

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד (ימינה) הגיבה, ''אם למישהו היה ספק בדבר חשיבותה של הועדה לבחירת שופטים - כעת זה ברור. בג''צ פוגע לאורך השנים במדיניות ההגירה אותה הכתיבה הכנסת, החל מחוק ההסתננות דרך מתווה מדינה שלישית ועכשיו גם ביטול חלקי של חוק הפקדון. החוק היה אפקטיבי וגרם לעידוד יציאה מרצון. רק פסקת התגברות תשים לזה סוף''.

''צר לי שהממשלה שקמה לא תוכל לעשות זאת. דעת המיעוט של השופט סולברג זוהרת בפסק הדין, מה שמוכיח כמה חשוב למנות שופטים שמרנים וכמה חמורה העברת תיק המשפטים והשליטה בועדה לבחירות שופטים לכחול לבן", הוסיפה שקד.

חבר הכנסת גדעון סער מהליכוד אמר כי ''החלטת בג״צ בנושא חוק הפקדון של המסתננים היא שגיאה חמורה.היא פוגעת באחד הכלים האפקטיביים האחרונים שנותרו לעידוד יציאת מסתננים מהארץ.

''חד עם חברי, יואב קיש ומאי גולן, הגשתי עכשיו הצעת חוק לפסקת התגברות לנושא המסתננים בדומה לזה שנקבע בח״י: חופש העיסוק בנושא איסור יבוא בשר לא כשר ב-94'", סיפר סער.

ח"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד אמר כי ''לאחר שפסל כל יוזמה ממשלתית או חקיקתית בעניין, שוב, בלי בושה פוסל חוק של הכנסת ומשאיר ממנו פירורים. הוא אף מגדיל לעשות ומתייחס לתזכיר ממשלתי שהוקפא בכלל, כאיזושהי אסמכתא. אולי הממשלה הקרובה לא תוכל לעשות זאת אבל חייבים לגדוע את הענף המוטציוני שהרכיב בג"צ לעצמו לפסילת חוקי הכנסת".

שפי פז ודורון אברהמי הגיבו לפסק הדין בשם פעילי המחאה של דרום תל אביב: "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי ושופטי בג״ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה. אז אולי עדיף ככה. בלי העמדות פנים. שתקום עכשיו הממשלה החדשה ותודיע לנו בגלוי ובלי התחמקויות: האם דרום תל אביב סופחה רשמית לאריתראה והחוק היחיד שחל בה הוא חוק האלימות והסחיטה באיומים או שהם מתכוונים להזיז מתישהו את הישבן ולהציל אותנו מאנשים שמצפצפים על הקורונה?

''שופטי בג״צ מתפקדים כבר שנים כתליינים שלנו. עוד פסילה או פחות פסילה לא תשנה את העובדה שהופקרנו ובקרוב לא תהיה לנו ברירה אלא להתמגן בתוך הבתים או להניף נשק. מה שבטוח, מבחינתנו בג״ץ הוא בדיחה עצובה ואנחנו כופרים לחלוטין בסמכותו. מצידנו, שיבנו להם מבנה שיש חדש באסמרה וילמדו לדבר טיגרינית''.

עוד הוסיפו פז ואברהמי, ''על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל, ובמקום להטיל את כובד משקלם ולהעיף לכל הרוחות את גנבי הגבול והדעת, שבכסף שהם מרוויחים פה מממנים את משטרי הרודנות שם, מחפשים כל הזמן פשרות וכניעות. עם המסתננים והעותרים אין לנו דיבור. מדובר בחבורה של נוכלים ושקרנים שעובדת על הציבור, התקשורת, השופטים והממשלה".