היכל הזיכרון בהר הרצל
היכל הזיכרון בהר הרצלצילום: דוברות משרד הביטחון

השלמת מניין לקדיש בבתי משפחות ששכלו את יקיריהם במערכות ישראל זו היוזמה שאותה מקדם גרעין 'הדר להדר' שבחיפה, וראש הגרעין, הרב שמואל ששון.

"אנחנו מחכים ליום העצמאות ומעבר לשאלת איך חוגגים את יום העצמאות עולה השאלה איך נציין את יום הזיכרון. אנחנו מאמינים שפסוקי הנביא ותהילים על הגאולה נוגעים לימינו, ימי הגאולה אחרי שהיינו מתים בגלות, איך אפשר לחגוג את העצמאות מבלי לציין את יום הזיכרון כראוי. אנחנו נתבעים לשאלה הזו וחשבנו איך לעזור לאנשים, איך לעזור לאלמנה שאיבדה את בעלה במיתה טבעית ואין מי שיאמר קדיש על הבן שלה שנהרג במלחמת שלום הגליל".

הרב ששון מציין כי מדובר בבעיה ומצוקה הנוגעת למשפחות שכולות בכל רחבי הארץ והשאיפה היא לתת מענה למקומות רבים נוספים מעבר לחיפה, עירו, ואת זאת לעשות דרך גרעינים תורניים בכל רחבי הארץ.

היוזמה תתבצע בפועל כאשר המתנדבים להצטרף לקדיש יגיעו לבית המשפחה שתצא, אם הדבר ניתן, אל החצר או אל המרפסת, ותוך שמירה על כללי הריחוק הנדרשים תינתן האפשרות לומר קדיש על הנופל. "הם נמצאים עם הכאב כל השנה ויש לנו הזדמנות דרך ביחד ננסה לתת את העצמה, את הכבוד ולהוציא אותם מהבדידות שהם נמצאים בה".

בדבריו קורא הרב ששון לציבור הרחב ליצור קשר עם משפחות שכולות כבר היום ולא להמתין ליום הזיכרון, ובמהלך שיחה שבה יישאלו ההורים השכולים כיצד עוברים עליהם הימים הללו ואם הם זקוקים לעזרה כלשהי להעלות גם את עניין הקדיש, בעדינות נדרשת לברר אם יש צורך במיזם ההתנדבות הזה ובהתאם ליצור קשר עם אנשי 'הדר להדר' על מנת שאלה ידאגו לשדך בין המשפחה למספר המתנדבים הנדרש לשמיעת קדיש.

"יש פניות אבל זו עדיין לא הצפה", מציין הרב ששון וקורא להמשיך ולבצע את הפנייה הראשונית, "להתקשר לבני משפחה ולשאול אם מסתדרים ואיך מסתדרים. מעבר לכך, יש לצערנו הרב אנשים מבוגרים שנמצאים לבד ללא מעגלי משפחה, וגם מישהו מהשכונה יכול להתקשר ולשאול איך עוברים את הימים האלה".

לזאת הוא מציין ומעיר כי יתכן ויהיה גם מקום להרחיב את מעגל הקשר ביום הזיכרון מעבר לאמירת קדיש, גם לשמיעת סיפורו של הנופל ומתן אוזן קשבת למשפחה השכולה בהתאם לצורך בכל מקום ובכל משפחה.