בבית המדרש
בבית המדרשצילום: אברהם יוספסון

בישיבת ההסדר 'אפיקי דעת' שבשדרות יש מי שלומד, אלו חיילי פיקוד העורף, בייני"שים, שגויסו בצו 8 ומשתכנים בישיבה. ראש הישיבה, הרב דוד פנדל, מספר:

"הצבא פנה אלינו ונענינו בשמחה והחבר'ה נענו בשמחה ונקראו לדגל לארוז מאות ואלפי חבילות לנזקקים ואנשים בבידוד וצריכים עזרה. כבוד הוא לנו שאנחנו שותפים למעשים האדירים של מדינת ישראל ולחסד הציבורי הזה", אומר הרב פנדל.

"הסכמנו ושמחנו להפוך לבסיס צבאי לחיילי פיקוד העורף שהם תלמידינו. הצבא המליץ להם לא לנסוע לשבת וכמה שיותר להישאר ביחד והייתה כאן קבוצה בתוך השטח הסגור. העברתי שיחה מרחוק והם שמרו כמובן על הכללים, וזה נתן לי את התובנה שכן ניתן להחזיר את עולם התורה אם יש הרבה זהירויות. אני לא מזלזל ושמח שלא אני מקבל את ההחלטות".

"אני מבין מקרוב מה קורה בחו"ל. זה לא צחוק. גם בן דודי נפטר מקורונה ואשרינו שאנחנו חיים במדינת ישראל, אבל אני סבור שבאותו זמן נוכל להחזיר את החבר'ה אם יש הקפדה צבאית, הקפדה "משוגעת" על כיסוי הפנים וההגבלות ולהתרגל למצב החדש, ולא שחבר'ה עם כל כך הרבה כוחות ישבו בבית".

מוסיף הרב פנדל ואומר: "ראינו שהחבר'ה מפיקוד העורף שומרים אצלנו הרבה יותר מאשר בצבא. החמרנו יותר מאשר בצבא. כיסוי פנים הוא כמו כיפה, מה פתאום שאדם יסתובב בלי כיסוי פנים. אנחנו הרי יודעים שאם אדם הוא נשא הכיסוי יכול למנוע שבעים אחוזים ואתה מכסה את הפנים לא בשבילך אלא בשביל הציבור. אנחנו לומדים את נושא האחריות לכלל ולא עושים את החשבון האישי של כל אחד והתחושה שכל אחד מוגן ויש לו חסינות".

לפי שעה מספרם של התלמידים שגויסו לפיקוד העורף ומשתכנים בישיבה מתקרב למאה. על שאלת היכולת להקפיד על הנהלים בישיבות במידה ויגיעו כל מאות התלמידים בהרכב מלא הרבה יותר, משיב הרב פנדל:

"ישנה עצה שצריכה להישקל ואינה הצעה שלי, שמי שחוזר לפה חותם שהוא לא עוזב את הישיבה במשך חודש, זה יוריד כשלושים אחוזים שיש להם סיבה שלא להגיע. אלה לא ימים כתיקונם ונבין את זה וכך הפיילוט הראשוני יהיה עם אלה שיוכלו להתחייב שהם נשארים בישיבה בלי לצאת. נצטרך לעמוד בתקנים מחמירים בפנימיות ולהעמיד אדם מסוים שיהיה אחראי על אכיפת הכללים בישיבה. נהיה מצחיקים עם המסכות אבל כך נלמד תורה ולא ניתן לקורונה להפסיק את קולה המתוק של התורה".