מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בליבם של ימים מאד מיוחדים, בין צפירת הדומיה של יום השואה והגבורה, לבין צפירות יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל ופיגועי הטרור – ימי בין הצפירות.

צמידות התאריכים של יום הזיכרון ליום העצמאות, כמו גם קירבת מאורעות השואה לתקומתה של מדינת ישראל, הם חלק מפלא נצח ישראל.  

היו שאמרו שהשואה הנוראית בה נרצחו ששה מיליון מבני עמנו, הייתה ה"מכה בפטיש" בפיזור הגלויות, זרז לכל בני העם היהודי לעלות ולהקים את מדינת היהודים. בחיבור הזה "משואה לתקומה", נתבענו לקורבנות רבים. כל ההיסטוריה שלנו רצופה ניסיונות וקורבנות ודווקא "בקרובי אקדש".  

אמר לו משה לאהרון אחרי מות שני בניו, ביום חנוכת המשכן במדבר: "אהרון אחי, יודע הייתי שיתקדש הבית במיודעיו של מקום והייתי סבור או בי או בך. עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך", בהם בחר הקב"ה להתגדל ולהתקדש בעולמו, באלו שמסרו נפשם ועלו במערכות ישראל לגנזי מרומים והם מאירים לנו משם מדמותם ומסירות נפשם.

המשורר נתן יונתן  בשירו "שירים עד כאן" השאיל מביטויו של משה רבנו : "יפים ממני וממך, האדמה לקחה". גדולים ממני וממך", בהם בחר הקב"ה להיות עימו.

קירבת הימים הללו שבין יום הזיכרון לאלפי קורבנות המערכה, ליום העצמאות, על רקע יום השואה האפוף בעשן המשרפות של ששת מיליוני קורבנות השואה, זו נקודת החיבור בה קמנו ונהיינו מחדש לעם בארצו ולמדינת ישראל.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי הטרור, הפך בלוח השנה לאחד הימים היותר מכנסים ומאחדים את עם ישראל, יום שמעלה ומרומם אותנו מעל כל המחלוקות שבינינו. השנה, פגעה הקורונה ביחד הפיסי שלנו, להיקהל מאות אלפי ישראלים אל בתי העלמין הצבאיים, להתייחד עם גיבורינו שעלו בסערה השמיימה ועם המשפחות השכולות, להיות יחד כאומה מאוחדת.

הקורונה פגעה אולי ביכולתנו להיות יחד פיסית, אך אין לי ספק שבלב כולנו התחזקה רוח תחושת היחד והערבות ההדדית הכללית. אותה תחושת יחד ואחריות, ששלחה את צה"ל להתחבר לבני ברק, אותה תחושת יחד שהאיצה ומאיצה רבים בתפוצות לשוב לישראל. אותה תחושת יחד שהיוותה זרז להקמתה של ממשלת אחדות לאומית ואני מקווה שתקום בע"ה בימים הקרובים.  

השנה כאמור, לא נציין ימי הוד אלו בטקסים המוניים של היחד הפיסי, אך אין לי ספק שבעת נעמוד בצפירת יום הזיכרון, אומה המתייחדת עם גיבוריה, נעמוד כאיש אחד בלב אחד. מאוחדים בזיכרון ותפילה, שמיום זיכרון זה לימי הזיכרון והעצמאות הבאים עלינו לטובה, נביא יותר חיים ופחות אובדן ושכול.

שנצליח להמשיך ולקדם יחד, את כל השאיפות עליהן מסרו נפשם גיבורי האומה, שנלחמו ונפלו בשם כולנו, בשליחות כולנו. מאוחדים בשאיפה שנצליח להמשיך ולקדם את מדינת ישראל- ראשית צמיחת גאולתנו עד לגאולה שלמה.

"בזכירה סוד הגאולה" אמר הבעל שם טוב, אמירתו מבטאת את נקודת החיבור המורכבת שבין יום הזיכרון ליום העצמאות. זיכרונם של אלה שבמסירות נפשם הם "מגש הכסף עליו הוקמה מדינת היהודים". זיכרונם של אלה שבמסירות נפשם נתנו לנו את האפשרות לומר בערב יום העצמאות כדברי הנביא ישעיהו : "אודך ה' כי אנפת בי ישוב אפך ותנחמני". "מי חכם ויבן אלה ויתבוננו חסדי ה' " .

היה זה ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון שאמר: "בהקמת המדינה עלינו על הר תלול מאד, אין לנו האפשרות כי אם להמשיך ולטפס עד ראש ההר". נמשיך ונטפס מאוחדים בזיכרון, משבעים ושתיים שנות מדינת ישראל והישגיה, עד נגיע קוממיות בארצנו אל ראש ההר.

הכותב: מוטי יוגב – אל"מ במיל. וח"כ לשעבר