גליקמן.
גליקמן.צילום: פלאש 90

כתב חדשות 13 לענייני משפט, אביעד גליקמן, התייחס היום (שני) למתיחות במשרד המשפטים בין ממלא מקום פרקליט המדינה עו"ד דן אלדד לבין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

בראיון לרדיו 103FM אמר גליקמן כי לטענת מנדלבליט, עו"ד אלדד ניסה להסתיר ממנו כל מיני מהלכים ולא עבד איתו בשיתוף פעולה. "מנדלבליט אמר שהוא ממש שיקר לו", אמר גליקמן. בהמשך גם ביקר בחריפות את שר המשפטים אמיר אוחנה: "הוא בא במטרה לעשות בלגן וכאוס, לזכותו ייאמר שהוא הצליח".

אביעד גליקמן הסביר כי היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט התנגד מלכתחילה למינויו של עו"ד דן אלדד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. "הוא סבר שצריך אנשים אחרים לתפקיד", אמר. בעקבות מספר דברים שהתרחשו בתקופה מאז מונה אלדד, הגיע היועמ"ש להחלטה כי הוא אינו יוכל להמשיך ולכהן בתפקידו.

"לשיטתו של מנדלבליט, ברגע שהוא נכנס הוא אומר – דן אלדד התחיל לפצל את הפרקליטות, התחיל לקבוע פגישות מאחורי גבו, גם עם השר אוחנה בנושאים שלא דיווח ולמרות שביקש ממנו לדווח. גם עם שרים אחרים הוא נפגש, נתתי דוגמה את השר גלעד ארדן שאמנם נקבעה פגישה ובוטלה, אך מנדלבליט חשב שהוא מסתיר ממנו את הפגישה הזאת".

לדבריו של גליקמן, דן אלדד למעשה, "ניסה להסתיר ממנו כל מיני מהלכים בפרקליטות, עשה דברים מאחורי גבו, לא עבד איתו בשיתוף פעולה, ולא רק לא עבד איתו בשיתוף פעולה אלא מנדלבליט אמר שהוא ממש שיקר לו. הוא לא הזמין לישיבות גורמים מהפרקליטות שהיה צריך להזמין. מנדלבליט אומר שזו פגיעה חמורה ביותר, לא רק באמון שלו אלא בכלל בעבודת הפרקליטות".

אראל סג"ל תהה כיצד על פרקליט מדינה לנהוג במידה ומגיע אליו מידע חשוב על התנהלות לא תקינה של היועמ"ש לממשלה, אם היועמ"ש הוא שרוצה לבחור את פרקליט המדינה. הפרשן לענייני משפט הסביר כי "אין מה לעשות, במסגרת ההיררכיה, היועמ"ש לממשלה מעל פרקליט המדינה. במידה ומגיע מידע על היועמ"ש לממשלה לידי פרקליט המדינה, בוודאי שהוא צריך לשלוח לגורם כלשהו שיבדוק. יותר מזה , במידה והיה פרקליט מדינה קבוע אז הוא צריך לנהל פה בדיקה נגד היועמ"ש לממשלה".

עוד אמר גליקמן, "פה הדברים שונים, הרי דן אלדד יודע שמנדלבליט לא רוצה את המינוי שלו ולכן התחיל לבדוק נגדו דברים. בוא נניח בצד את השאלה אם יש או אין משהו בבדיקה, הוא נמצא בניגוד עניינים כל כך חמור שבאותו רגע שהגיע אליו מידע, וזה בסדר - זה יכול להיות, תגיד לגורם כלשהו – חיצוני, פנימי. הרי זו לא בדיקה פלילית על מעשים שמנדלבליט עשה, אז תפנה למבקר המדינה כמו שעשית".

לדעתו של הפרשן המשפטי, דן אלדד היה צריך לפנות למבקר הפרקליטות דוד רוזן, "באותו רגע להגיד – 'סליחה, יש פה חומר להעביר לידי דוד רוזן'. הטענות לא כלפי מנדלבליט שעשה משהו פלילי, כי אז זה משהו אחר. הטענות הן כלפי פרקליטים מסוימים שהתנהגו בדרך כזו או אחרת. יש מי שאמון על הפרקליטות, תפנה אליו, זה לגיטימי לחלוטין. זה לא נעשה בצורה הזאת והצורה בה כן נעשה קצת מחשידה".

בהמשך, הפנה גליקמן אצבע מאשימה כלפי שר המשפטים, אמיר אוחנה, והביע את דעתו על התנהלותו בתפקיד. "השר אוחנה בא במטרה אחת לפרקליטות – לנסות ליצור בלגאן וכאוס. הוא יושב בבית ומחכך את ידיו בהנאה. הוא הצליח במה שרצה, ליצור בלגאן בפרקליטות, הוא איש שבא להרוס את מערכת הפרקליטות והוא זה שנשא את הנאום. הוא בא להשמיד את המשרד". מנגד, ביקר גם את היועמ"ש וטען כי "מנדלבליט טעה בזה שבפעם הראשונה שדיבר עם השר אוחנה הוא הציב לו רק את מומי למברגר לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה, ולא הציג לו 5 שמות נוספים". לסיום אמר- "לכל מערכת יש את הפגמים שלה".