בגרות בקבוצת סיכון

גם אתם תלמידי כיתות י''א וי''ב ולא יודעים מה יהיה עם הבגרויות שלכם? אליה עמר שוחח עם הגורמים המקצועיים ומביא לכם את התשובות

אליה עמר , ג' באייר תש"פ

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: רוי אלימה, פלאש 90

כאילו לא חסרים לנוער אתגרים בתקופה הנוכחית, באה ונוספה לשלל הקשיים גם בעיית קיום בחינות הבגרות בצל המגיפה.

מועד הבחינות מוטל בספק (אם בכלל) והעתיד רצוף בחוסר וודאות, שמאפיין יותר מכל את ימי הקורונה.

במציאות מתוקנת היינו זוכים לקבל תשובות ברורות מהגורמים המקצועיים, אך בינתיים נראה שאף אחד לא יודע באופן ברור מה יהיה עם בחינות הבגרות. התלמידים מבולבלים מהתשובות המסובכות שלעיתים סותרות זו את זו, מודאגים מהעתיד הלוט בערפל ומצפים לתשובות ממשרד החינוך.

התנהלות המערכת מעלה תהיות אודות שיקוליהם של מקבלי ההחלטות והקשבתם לקהל היעד שלהם - התלמידים. בכתבה שלפניכם ננסה להבין האם משרד החינוך מחובר לשטח, וכיצד הבגרויות שלכם עומדות להיערך.

השאלות שלכם

כנגזרת מחוסר חיבור המערכת לשטח צפות ועולות שאלות רבות של תלמידים להן לא תמצאו תשובות באתר משרד החינוך. למרות שמשרד החינוך פרסם מספר הקלות הנוגעות לאופן קיום הבגרויות השנה - ישנן שאלות תלמידים רבות שנשארו ללא מענה. פניתי לדוברות של משרד החינוך, וניסיתי לקבל תשובות לשאלות שאין מי שישאל בשבילכם.

האם קיום הבחינות אפשרי בכלל במצב הנוכחי? כמות התלמידים, המרחק ביניהם וזהות הבוחנים (שלאור גילם הממוצע מוגדרים כקבוצת סיכון), מעלים ספקות רבים בקשר להיתכנות הדבר.

"פריסת הבחינות תעשה באופן אשר ימזער ככל שניתן את כמות הנבחנים בבית ספר ביום בחינה. בהתאם לכך, התלמידים יגיעו תחילה לבחינות במקצועות המדעיים בהם מספר הנבחנים היחסי בכל מוסד, הוא קטן. בנוסף, ההפסקה בין שאלון לשאלון תהיה ארוכה מהרגיל כדי לאפשר עזיבת התלמידים המסיימים את הבחינה", המשרד לא התייחס בתשובתו לזהות הבוחנים.

האם אתם מתכוונים להגיש תלמידים לבחינות החיצוניות על סמך למידה מקוונת בלבד? הרי חסרונות הלמידה המקוונת רבים הם, ומקשים על תלמידים להגיע להישגים הנדרשים מהם.

תשובת משרד החינוך הייתה מעורפלת מעט, ולא התייחסה לשאלתי הנוגעת לבחינות החיצוניות, אלא למרכיבי הציון הסופי - "הלמידה מתבססת על מספר משימות הכוללות, בין היתר, עבודות הגשה, משימות, השתתפות בשיעורים מקוונים ובעוד דרכים אחרות הנתונות לשיקולו של בית הספר".

תתכן אפשרות לשפר את הציון הפנימי במקצועות בהם לא תתקיים בחינה חיצונית? תלמידים רבים סמכו על כך שתינתן להם האפשרות לשפר את הציון הכללי על ידי הצלחה בבגרות החיצונית.

תשובת המשרד מעניינת ותקדימית "במידה ותלמיד לא מרוצה מהציון הפנימי שלו ורוצה לגשת לבחינה חיצונית, יוכל התלמיד לגשת לבחינה חיצונית בנושא אותו הוא רוצה לשפר. בנוסף, תלמיד החפץ לשפר את ציונו השנתי במקצועות המתמטיקה והאנגלית – יוכל לשפרו בהתאם לתקנות משרד החינוך שהובאו לידיעת המורים".

עולה מדבריכם שבמוסדות החינוך הדתיים, תלמידים הניגשים לבחינות 5 יחידות תלמוד ו-5 יחידות תנך יצטרכו להיבחן באחד משני המקצועות בבחינה פנימית. לאור הדברים הנ"ל עולה השאלה איזו הקלה יש בכך שהבחינה היא פנימית? הרי כל מטרת ההקלות במקצועות אלו הייתה שהתלמידים לא יצטרכו להיבחן על החומר הנלמד.

לשאלה זאת לצערי לא זכיתי לתשובה ברורה ומספקת. הפנייה להנהלת החמ''ד לא הועילה גם היא, וסימן שאלה גדול מתנוסס מעל לשאלה הזו.

יש מי שחושב עליכם

מידת חיבורה לשטח של מערכת החינוך משפיע על הצלחת התלמידים - ומי שדואגים לרווחת והצלחת התלמידים יותר מכולם הם חברי מועצת התלמידים הארצית והעומד בראשה, נמרוד פפרני יושב ראש המועצה. אבל בשיחה עם נמרוד אפשר להבין שמועצת התלמידים נדחקה מחוץ למעגל קבלת ההחלטות.

"לא שיתפו אותנו בקבלת ההחלטות הסופיות, למרות שהצענו שיח משותף מספר פעמים. אנחנו סוברים שחובה לקיים דיון פתוח שבו נדבר על בחינות הבגרות כדי שנדאג שהפגיעה בתלמידים תהיה ברמה המינימלית ביותר. התפקיד שלנו הוא להשמיע את קול התלמידים‬-קול חשוב והכרחי להבנת המצב. מפתיע אותנו שאפשר לקבל החלטות כל כך גורליות בלי לשמוע את קולנו" אומר פפרני ותוקף את ההקלות -"ההקלות הקיימות לא מספיקות, ואנחנו מבקשים להשתתף בכל ישיבה של משרד החינוך בה דנים בבחינות הבגרות בפרט והנושאים הנוגעים לבני הנוער בתקופה הנוכחית ככלל. אנו טוענים שהלמידה המקוונת מסובכת ולא מגיעה לכלל התלמידים-בלתי אפשרי לגשת לבגרות רק בעזרתה".

‬‏מה הייתה ההצעה שלכם למשרד החינוך בנוגע לבגרויות?

"הצענו, ואנחנו עדיין דבקים בכך, שיש לשנות את מרכיבי הציון הסופי המופיע בתעודת הבגרות. דעתנו היא שיש לחלק את ערכם של 70 האחוזים בין המגן לבין ציון הבחינה עצמה באופן שווה למצב שבו יינתנו 35% לכל אחד, בנוסף ל30% הערכה חלופית פנימית של בית הספר.‬ ובלי קשר למרכיבי הציון – אסור שהלמידה היחידה לפני הבגרות תסתמך על שיעורים מקוונים".