הרצוג וחמו
הרצוג וחמוצילום: הסוכנות היהודית

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל התקיים הבוקר (שלישי) ברחבת הסוכנות היהודית, בסימן הצדעה לחיילים הבודדים שעלו ארצה בגפם ונפלו על משמרתם.

יו״ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג והחייל הבודד אורי חמו שנפצע בפיגוע דריסה בירושלים, הניחו זר לזכר הנופלים במערכות ישראל ולזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובאירועי אנטישמיות בעולם.

״בשם יהודי התפוצות ברחבי העולם, אני מרכין היום ראש בגאווה וביגון עמוק על גבורתם ומסירת נפשם של בנינו במלחמות ישראל", אמר הרצוג. ''ביניהם גם עולים חדשים וחיילים בודדים, שעלו לישראל לבד, ללא אבא ואמא ונפלו על הגנת המולדת האהובה שלנו. אנו זוכרים היום גם את הנופלים בפעולות איבה וטרור בארץ ובתפוצות.

''לצערי חווינו השנה אירועי אנטישמיות ושנאת יהודים קשים ביותר ברחבי העולם. אין זו תקופה רגילה וחשכת עננים נראית מכל עבר. יהודים עדיין נעים בפחד ברחובות הערים", הוסיף יו"ר הסוכנות היהודית.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הטקס נערך ללא קהל אך שודר בפייסבוק של הסוכנות היהודית גם בישראל וגם לקהילות היהודיות ברחבי תבל.

על פי נתוני הסוכנות היהודית מאז קום המדינה נרצחו כ-200 יהודים באירועים אנטישמיים ובפיגועי טרור בכל רחבי העולם. שמותיהם של הקורבנות היו חקוקים על קיר הנצחה שהוצב במרכזו של הטקס.

אורי חמו, לוחם גולני שנפצע בפיגוע דריסה בירושלים, סיפר כי ''רבים לפני שילמו את המחיר הכבד ביותר בחייהם - לזכרם אנו נמצאים כאן היום, חיילים וחיילות שלא זכו להתבגר, שלא זכו להקים בית ומשפחה, שמסרו את נפש למען המולדת והדורות הבאים. ביום הזה ובכל יום מימות השנה אנו מתבקשים לזכור את כל החיילות והחיילים שנפלו בעת משמרתם, ואת נפגעי האיבה בארץ ובתפוצות שחייהם נקטלו בטרם עת״.

חמו נולד בסן דייגו שבארה"ב, ועלה ארצה בגרעין צבר על מנת להתגייס לצה"ל. לגאוות משפחתו הוא בחר בשירות קרבי והתגייס לגולני. בתאריך 6 בפברואר 2020 הוא צעד יחד עם חבריו לפלוגה מגולני בדרך לטקס השבעה ברחבת הכותל. סמוך למתחם התחנה הראשונה הגיח רכב נהוג על ידי מחבל ודרס את החיילים. 12 חיילים נפצעו בפיגוע, בהם אורי חמו.

תכנית "כנפיים" לחיילים בודדים של הסוכנות היהודית וקרן מיראז׳ בשיתוף עם קרן היסוד ותורמים נוספים, מלווה את אורי בדרכו לשיקום וחזרה לשירות, ותלווה אותו לאחר שחרורו בצעדיו הראשונים באזרחות.

עוד הניחו זר בטקס יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני, יו"ר קרן היסוד סם גרונדוורג, סגן יו"ר הקרן הקיימת לישראל יאיר לוטשטיין, מנכ"לית הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בישראל וסגנית נשיא בכירה של הפדרציות, בקי כספי, ויו"ר ארגון העובדים חנן מור.