ניו יורק
ניו יורקReuters

בנק-הדם "ניו יורק בלאד סנטר", אחד הגדולים ביותר מסוגו במדינה, יוצא במיזם משותף עם אגודת ישראל באמריקה בשילוב מתנדבים מסורים, כדי להביא פלסמה העשויה להציל את חייהם של חולי קורונה.

בנק הדם, מלכ"ר עם סניפים ברחבי אזור הטריסטייט (משולש המדינות בניו יורק), יעבוד בשיתוף פעולה עם אגודת ישראל באמריקה כדי לעודד אנשים ששרדו את הווירוס הקטלני לתרום מפלסמת הדם שלהם, במסגרת מאמצים לעזור לחולי קורונה להחלים.

הרופאים משתמשים בנוגדנים הפעילים המצויים בפלסמת דם של אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה, לטיפול בחולים, וזאת באמצעות עירוי דם – אחד הטיפולים הבודדים שהוכיחו את עצמם כיעילים במאבק נגד המגפה העולמית.

למרות שהרופאים עדיין לא מצאו תשובה לשאלה מדוע חולים מסוימים מגיבים טוב יותר לעומת אחרים, הטיפול בעירויי פלסמה הוכיח את עצמו בהצלחה במאבק נגד נגיפים דומים לנגיף הקורונה, ביניהם H1N1, סארס ומארס.

בינתיים, הטיפול בחולי קורונה מניב תוצאות מעודדות. לדברי מנהלים, בנק הדם "ניו יורק בלאד סנטר" מקווה להשיג תרומות פלסמה עם נוגדני קורונה בכמות שתספיק לשימוש בבתי-החולים בעיר ניו יורק.

בנוסף לאפשרות להצלת חיים, אם הטיפול בפלסמה יעזור להחיש את קצב החלמתם של החולים, דבר זה ישחרר מיטות אשפוז בבתי-החולים ויפחית מן הלחץ האדיר המאיים על תשתית הטיפול הרפואי בניו יורק, העומדת לקרוס.

"המוסר היהודי מעניק חשיבות עליונה לחיי אדם," אומר עו"ד אברהם ויינשטוק מאגודת ישראל בארה"ב. "ידענו שיש לנו היכולת הייחודית לגייס את ציבור המצביעים שלנו כדי שהם יעזרו במיזם מסוג זה, אך התגובה הייתה מעל ומעבר לכל הציפיות. בתוך שעות ספורות מפרסום הבקשה לתרומות פלסה – וכל זאת ממש בערב פסח, לא פחות – קיבלנו מאות פניות של אנשים שביקשו לתרום."

מורדי סרלה, עורך-דין מברוקלין, ניו יורק, עזב את כל עיסוקיו כדי לעזור עם ההיבטים הלוגיסטיים של המיזם. "הנושא הפך להיות משהו אישי עבורי, כאשר חמי חלה בקורונה והגיע למצב קשה. לאחר החלמתו, המחשבה היחידה שלי הייתה, 'מה אני יכול לעשות כדי לעזור לאחרים.'"

חיים ליבוביץ מוכר נעליים בספרינג וואלי, ניו יורק, אך הניסיון שהוא רכש בעבודתו עם ד"ר שמואל שוהם, פרופסור לרפואה בג'ונס הופקינס מדיסין, אחד החוקרים המובילים באמריקה בתחום הטיפול בחולי קורונה באמצעות עירוי פלסמה, התברר כנכס יקר מפז. "מה שמדהים," אומר חיים, "היא העובדה שלא היכרנו זה את זה עד לפני כשבועיים, וכיום אנחנו בקשר טלפוני נון-סטופ. פשוט לכולנו הייתה מטרה משותפת שהתמקדנו בה באופן מוחלט, וכך התאחדנו סביב הפרויקט."

דני רימר ורעייתו שירה מניו רושל, ניו יורק, היו מראשוני המתנדבים שתרמו פלסמה, לפני כשלושה שבועות. "עבורנו, זו הייתה דרך להפוך את ההתמודדות האישית שלנו עם נגיף הקורונה למשהו חיובי, שיכול לעזור לאחרים," אומרים בני-הזוג החרדים.

אגודת ישראל באמריקה, יחד עם מתנדבי הארגון, משקיעים מאמצים נוספים לצרף בתי-חולים באזור ניו יורק וברחבי המדינה למיזם מתן עירויי פלסמה לחולי קורונה.

בעוד סוכנות התרופות והמזון האמריקאית פועלת במסלול מהיר לקידום ניסויים קליניים של הטיפול בפלסמה או לשימוש מידי, כאשר במקביל המרכז הרפואי "מאיו קליניק" פותח את שעריו עבור בתי-חולים אחרים שישתתפו במחקר המתנהל בו, העומס האדמיניסטרטיבי הינו קל יותר מכפי שסבורים רוב בתי-החולים, בכל הקשור להשגת פלסמה עבור חולים במצב קשה.

בנק הדם "ניו יורק בלאד בנק" גאה בהיותו המוביל בתחום. "לכך נוצרנו," אומרת בתיה שץ, מנהלת רפואית ומדעית ראשית של המוסד. "מחמם את הלב לראות כיצד אגודת ישראל והקהילה היהודית נענים לאתגר באופן כה מוחשי ומתאמצים להשיג כמה שיותר תרומות פלסמה לחולים הזקוקים להן".