אחד השירים שאותרו
אחד השירים שאותרוצילום: באדיבות נעמה מאיר

ערב יום הזיכרון תש"פ התגלו מחדש מכתבים של משורר אלמוני שמצא אלחנן פרידמן לפני שנים רבות, במהלך הקרבות בסיני במלחמת יום הכיפורים.

בתו, נעמה מאיר, מספרת לערוץ 7 כיצד למדה לראשונה על השירים ממש בימים האחרונים. "הכל היה באופן אקראי. אמי נפטרה לפני שבוע וחצי והיא עצמה היתה יתומה מאביה שנהרג במלחמת השחרור. הוא הוזכר בספר 'יזכור' שיצא בהוצאת משרד הביטחון ולרגל יום הולדתה ה-18 היא קיבלה אותו".

"הספר שכב אצלנו בבית המון שנים. אבא שלי שלחם במלחמת יום הכיפורים בסיני, מצא בגזרה את הדפים באחת השוחות וכשחזר הביתה טמן אותם בספר 'יזכור' מתוך רצון לפרסם אותם או למצוא את הכותב. בשבת האחרונה ישבנו והעלנו זיכרונות מאמא שלי ומאביה שלא הכרנו. אבא שלף את הספר ופתאום נשרו הדפים. אבא התרגש וסיפר לנו את כל הסיפור. השירים ממש יפים, כולם של אותו משורר. אין עליהם שם כלל ועל שניים מהם יש תאריכים", מוסיפה מאיר.

לדבריה, "אלו שירים מקסימים – אחד מהם נקרא 'פזמון חוזר' שמדבר באופן עמוק על המלחמה והקרבות. נראה שהכותב נשא את השירים צמודים אליו ואיננו יודעים מה קרה לו. עכשיו כל רצוננו הוא להשיב את האבדה לבעליה ולהעניק לו, למשפחתו, לקרוביו את השירים שלו".

כיצד התגלו הדפים? כך סיפר אלחנן פרידמן לבתו, "במלחמת יום כיפור הגענו לצומת רומני על שפת הים, כ-20 קילומטר ממוצב בודפשט, ושם התחפרנו בשוחות ליד חוף הים. אמרו לנו שיתכן שהמצרים ינסו לתקוף דרך הים. ואז כשחפרנו בחולות גילינו שוחה, שכנראה הייתה של מישהו לפני כן. מתוך המחפורת התחילו להתעופף כל מיני ניירות. הכנסתי את הניירות לחגור שלי ולמעשה לא הסתכלתי מה יש שם בדיוק אבל ראיתי שזה מישהו שכתב שירים".

"אחרי זה הבאתי את זה הביתה והנחתי את הדפים בתוך כריכה של אחד הספרים, כך שכל העניין נשכח ממני. עכשיו שחיפשתי משהו, מצאתי את המסמכים האלה. יתכן שאולי זה כבר מאוחר למצוא למי הם היו שייכים אבל כנראה זה היה שייך לכוחות שהיו לפנינו", הוסיף.

כעת מנסה נעמה מאיר לחפש את כותב השירים או קרוביו באמצעות הפייסבוק. "הפרסום הופץ בכל מיני קבוצות והיום גם קיבלתי תגובה ממישהו שברגע הראשון מאוד ריגשה אותי. אחיו נהרג בדיוק בתקופה הזו וידוע שכתב שירים. הוא שלח לי כתב יד דומה מאוד ואנחנו בודקים את זה. אנחנו מחכים שאולי עוד אנשים יפנו אלינו, כאלה שיודעים שהיה להם קרוב שלחם בסיני, כתב שירים ולא מצאו אותם עד כה".

"ברגעי הגילוי אבא לא הבין מה זה. בלהט הקרבות הוא הסתכל לרגע, ראה שירים בלי שם ואמר לעצמו שיחפש בהמשך למי הם שייכים. הוא שם אותם בחוגר והביא אותם הביתה. זה משהו שנשכח לאורך השנים והוא אמר בצער רב שאם היה זוכר זה היה מתפרסם מזמן. עכשיו בעידן הפייסבוק אולי נצליח לאתר את בעלי השירים".

"אז אם אבא או סבא שלכם השתתף בקרבות בגיזרה הדרומית, ברפידים ובגשר פירדן בתעלה בין השנים 1968-1973 ונראה לכם שהוא אהב לכתוב שירים, אנא הראו לו את תמונות השירים. נשמח להשיב את השירים לבעליהם", מסכמת מאיר.