סימון מיקום חומת גטו ורשה.
סימון מיקום חומת גטו ורשה.צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני ימים אחדים עם שר החינוך הרב רפי פרץ ומנכ״ל משרד החינוך שמואל אבואב וביקש להכניס לתוכנית הלימודים לבגרות בהיסטוריה את סיפור גבורתם של קבוצת לוחמי אצ״י, בהנהגת פאבל פרנקל, שנאבקו בנאצים ועוזריהם במרד גטו ורשה.

בהמשך לבקשת נתניהו, הורה שר החינוך לשלב את סיפור הגבורה בתוכנית הלימודים. לאחר עבודה במשרד החינוך, ובהמשך לבקשת רה"מ והנחיית השר, יכנס הסרט ״ונזכור את כולם? - מרד גטו ורשה הקרב האמיתי״ לחומר הלימוד בהיסטוריה החל מהשנה הבאה.

״סיפור הגבורה המופלא של מרדכי אנילביץ' וחבריו במרד גטו ורשה הוא אחד הפרקים הגדולים, לא רק בתולדות עמנו, אלא בתולדות האנושות. אבל מה שאתם לא מכירים, זה שהייתה קבוצת לוחמים נוספת, בהנהגת פאבל פרנקל, מלוחמי בית"ר, שנלחמו שכם אל שכם ומתו בקרב הזה", סיפר ראש הממשלה.

''מעטים שרדו, באו לארץ, ותמיד לא הבינו כיצד החלק שלהם בסיפור לא מסופר. על כך הביא לתשומת לבי ידידי ומורי, מישה ארנס, שר הביטחון לשעבר, שכתב ספר שמתקן את העוול הזה, את החסר הזה.

''ראיתי לפני ימים אחדים סרט מטלטל על ז'וטה, האחרונה מלוחמי הארגון הצבאי היהודי בהנהגת פאבל פרנקל, שהלכה לעולמה כשהיא בקושי קיבלה הכרה, מינימלית ביותר, על סיפור ההקרבה העצום שלה ושל חבריה. לכן הודעתי היום שאני מבקש להכניס את הסיפור של הארגון הצבאי היהודי במרד גטו ורשה, לתוכנית הלימודים.

''פאבל פרנקל, שדיבר אל חבריו לפני הליכתם למותם, אמר 'אנחנו אולי נמות, אבל כל עוד קיימת ההיסטוריה היהודית הסיפור שלנו יתקיים'. מה שהוא לא העלה על דעתו זה שמי שכותב את ההיסטוריה היהודית ימחוק לחלוטין את סיפור גבורתם. את זה תיקנו היום, אני גאה על כך. יהיה זכרם של גיבורי וקדושי מרד גטו ורשה נצור לעד בזכרון עמנו", כל נתניהו.

שר החינוך פרץ אמר ״אנחנו עושים תיקון היסטורי ומעלים על נס את גבורתם של לוחמים שסיפורם לא סופר. את הסיפור של לוחמי אצ״י צריך לספר ולהנחיל כפי שלוחמים אחרים מאותו הקרב הונצחו. היסטוריה צריכה להילמד על כלל מרכיביה ולא להשמיט אף לוחם שהיה שם. שמח שהיוזמה יוצאת לפועל ותלמידי ישראל ידעו כי מרד גטו ורשה שייך לכל מי שלחם שם״.

הארגון הצבאי היהודי – אצ"י, מנה כמה מאות לוחמים, והונהג על ידי פאבל פרנקל. קבוצה זו הייתה אחראית לקרבות הגדולים והעיקשים ביותר של מרד גטו ורשה. בשיאו של הקרב הניפו לוחמי אצ"י מעל שמי גטו ורשה את הדגל הכחול לבן, ובמשך 4 ימים לא הצליחו הגרמנים להסירו. לעומת סיפורו של מרדכי אנילביץ', אי"ל וגיבוריו, שהונצח בעשרות סרטים, ספרים ומחקרים, סיפורם של לוחמי אצ"י הושתק ונותר בין כתלי הגטו.

בעקבות בקשת ראש הממשלה, הודיע שר החינוך כי הסרט "ונזכור את כולם? - מרד גטו ורשה הקרב האמיתי" ייכנס לחומר הבגרות בהיסטוריה וכך יעשה צדק עם אותם לוחמים אמיצים. הסרט שם זרקור על הסיפור השלם והמלא של המרד בגטו ורשה, כולל שיחזורים תקופתיים, ובמרכזם עדות ממקור ראשון של ז׳וטה הרטמן, שהייתה השריד האחרון של קבוצת הלוחמים האמיצים. כחברת האצ"י, מספרת ז'וטה על ההכנות למרד ועל הלחימה העיקשת של חבריה במהלך המרד.