שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

מפגן האימים

הם עמדו בכיכר הלבנה לצד אנדרטת הענק במסדר זועם כשהם לבושי שחור. על ראשיהם כובעים שחורים, פניהם עטויות מסכות שחורות, ידיהם השריריות צמודות אל מאחורי הגב.

במרחקים מדויקים זה מזה הם עמדו שם והמדים האחידים מחקו כל הבדל בין גבר לאישה, בין צעיר למבוגר. מאות ממושמעים ואחידים הם ניצבו ומפיהם עולות קריאות קצובות התואמות את אלה של המנהיג.

לא, זה לא היה מסדר של לוחמי דאעש ולא של חיילי מסדר בצפון קוריאה. זה היה מפגן השמאל הישראלי בקריאה ל...דמוקרטיה. זה אולי נשמע ונראה היה כמו דיקטטורה, אבל מסתבר שכך נראית דמוקרטיה בימינו.

ואם אתם שואלים מה הוציא את הדמוקרטים הללו להסתערות על הבסטיליה הישראלית, זה מאוד פשוט. רגע לפני שהתגשם חלומם לערוף את ראשו הפוליטי של בנימין נתניהו, עלה בידו לתמרן עם כל הכלים הדמוקרטיים שבידו כדי להקים ממשלת חירום שתותיר אותו לפחות עוד שנה וחצי כראש ממשלת ישראל. עבורם כל מה שאינו תואם במדויק את מאווייהם הפוליטיים הוא מכה אנושה לדמוקרטיה וסיבה לצאת להפגנות שחורות וזועמות.

עובר בי רעד מפוחד כשעולה בי מחשבת הזעזוע על האפשרות שהנהגת ישראל תימסר לידי דמוקרטים שכאלה.

מצוקת הפרקליטות

צ'מעו סיפור משונה. אל פרקליטות המדינה הוגשה בקשה מטעם ארגון 'בצלמו' לחקור את דברי הסנגוריה שהרעיף חבר הכנסת איימן עודה על חסן נסראללה (כן, כן, ההוא שהארגון שלו הוצא אל מחוץ לחוק גם בגרמניה).

מדובר בדברים שכתב עודה במסגרת ויכוח פנים ערבי על היחס לנסראללה. עודה מוחה על ציון שמו של נסראללה בלי תארי כבוד 'שייח' ו'אדון', כועס על הגדרתו של נסראללה כחץ איראני מורעל, מתאר את האיש כמנהיג ההתנגדות לכיבוש הישראלי שהקריב מאות שהידים ובהם בנו, מי שמציב מודל יחיד במינו של לחימה ועוד ועוד.

ביקשו ב'בצלמו' לחקור את דבריו של עודה ולבחון אם אין בהם הסתה ועידוד לטרור, ואז הגיעה תשובה מלשכת המשנה לפרקליט המדינה, ובתשובה נכתב ש"המאמר הועבר אלינו ללא תרגום. לאור האמור ולאחר שבחנו את תוכן פנייתך לא מצאנו לטפל בעניין שלא בדרך המלך של הגשת תלונה במשטרה".

אתה הבנת את זה ברוך? פתאום אין מתורגמנים לפרקליטות המדינה, פתאום אין פרקליטים דוברי וקוראי ערבית. פרקליטות המדינה שיודעת להבקיע כל חומה בצורה בדרכה אל האמת נותרת חסרת אונים מול טקסט של כמה שורות בערבית. רחמנות, יהודים, רחמנות.

אגב, יו"ר 'בצלמו', שמאי גליק, הגיש גם ערעור להחלטה שלא לפתוח בחקירה ובמקביל גם תלונה במשטרה. נראה מה יהיו הפרקים הבאים בסיפור המשונה הזה.

הלפיד הבוער בלפיד

היה הרבה הגיון בנאום ההתנצלות של יאיר לפיד בפני מי שהצביע 'כחול לבן'. כמי שהבטיח שמפלגתו לא תשב עם נתניהו, ותהא הסיבה אשר תהא, יש הגיון בהתנצלות בפני מצביעיו, אבל כאשר הכריז לפיד שיתמוך בנתניהו אם זה ירצה לבטל את הרוטציה, התברר שבמדרג הערכים של לפיד יש ערך גדול יותר אפילו מהערך המקודש של שנאת נתניהו. זהו ערך הנקמה.

לפיד מוכן לראות את נתניהו ראש ממשלה שנה וחצי נוספת, ובלבד שמי שהיה ידידו עד לפני שבועות אחדים, מי שהוגדר בפיו כראוי להנהגת המדינה, מי שהתחבק אתו מעל כל במה נישאה, לא יזכה לשזוף את בלפור מבפנים. השאלה היא אם מי שהמנוע הבוער בעצמותיו הוא מנוע הנקמה ראוי להנהיג את ישראל.

זה לא המקום

בשנים האחרונות מפגין אברי גלעד לא מעט טוב ויושר ציבורי ועיתונאי. חלק מהטוב הזה הוא פינתו הקבועה בתכניתו 'העולם הבוקר' ובה הוא מונה בכל בוקר חמישה דברים שבזכותם היום הקרוב הוא יום מעולה. בזכות אברי גלעד נפלא לפתוח את הבוקר בחמישה דברים טובים, בין אם מעשי חסד מיוחדים, תגליות והמצאות ישראליות, העצמת כוחה של מדינת ישראל וכו', חמישה דברים שבאמת נותנים תחושה טובה לכולנו.

ממש משום כך נדהמתי לשמוע אותו ביום ראשון מציין שהפעם יהיו שישה דברים טובים ולא רק חמישה, והראשון שבהם הוא העובדה שיעקב ליצמן עוזב את משרד הבריאות. אברי הוסיף גם "תנחומים למשרד השיכון", שאליו צפוי ליצמן לעבור. טלי מץ, המגישה שלצדו של אברי, מצאה לנכון להכתיר את הידיעה כ"תרופה למכה".

אברי וטלי היקרים, לא מתאים ולא ראוי. לא מתאים לכם. זכותכם לבקר את התנהלותו של שר הבריאות, זכותכם גם לא לאהוב אותו או להשתוקק לראות אותו נוטש את הזירה הפוליטית, אבל פינה שבה אתם מבקשים להזריק לעם זריקת עידוד יומית ומבורכת היא המקום האחרון להכניס בו את ההשתלחות הזו באדם מסוים, גם אם בעיניכם היא מוצדקת ככל שתהיה.

קדושים שכאלה

באופן מהיר יחסית גילה צוות המחקר הגרמני שפשפש ונבר בארכיוני הוותיקן כי אכן פיוס ה-12, האפיפיור בתקופת השואה, קיבל דיווחים על השמדת העם היהודי בידי הרייך השלישי, אך מצא תואנות שיאפשרו לו להתעלם מהדיווחים.

הדיווח הזה לא ממש מפתיע, אבל יש לדיווח הזה גם חלק שני ולפיו מאז ימיו של פיוס ה-12 דאגו האפיפיורים ודאגה הכנסייה להסתיר את המידע על מנת שלא לפגוע בדמותו של אותו פיוס.

כזכור, כל בדיקת המסמכים החלה על מנת לבחון אם ניתן להכתיר את פיוס כקדוש או שצילה של התנהלותו בתקופת השואה מסיר את שמו מהמועמדות לתואר הקדושה הנחשק. לצד התקווה שהיושר הוותיקני אכן יסיר את פיוס מהרשימה, נותר לנו לדרוש מהכנסייה להיות ישרה ולהסיר את תארי הקדושה גם מכל השותפים למבצע ארוך השנים להסתרת המידע על פיוס. מי שהסתיר היה שותף ולכן יש לבטל, גם בעיני הנוצרים, את מעמד הקדושה מהאפיפיורים וחבריהם בכירי הוותיקן שחברו לקנוניית ההסתרה.

כשהונאה ועלילת דם נפגשים

רק אל תגידו שהופתעתם כשמיטב פרסי הטלוויזיה הוענקו להונאה הטלוויזיונית ועלילת הדם המכונה 'הנערים'. 14 הפרסים זרמו בזה אחר זה לסדרה שעסקה בהירצחו של מוחמד אבו-חדר אחרי שבמסע יח"צני שיווקו לנו אותה ככזו שתעסוק בחטיפת ורצח שלושת הנערים.

ולמה עלילת דם? כזכור כל פרקיה של הסדרה, למעט הפרק הראשון, עסקו בנערים שחטפו את אבו-חדר והמרוץ ללכידתם. כאשר שמה האמריקאי של הסדרה הוא 'הנערים שלנו' אין כאן אלא עלילת דם עצמית של מפיקים, בימאים ושחקנים ישראלים שמכריזים בפני העולם כולו שהנערים הרוצחים הם הנערים שלנו. בעברית קוראים לזה עלילת דם. אז מה הפלא שפרסי תעשיית הטלוויזיה זרמו דווקא לסדרה הזו?

שוב מותר להם הכול

סליחה שאני קטנוני, אבל כשמפיקי האירועים הממלכתיים ביותר בישראל, טקסי השאת המשואות, חלוקת פרס ישראל, מצטייני הנשיא ועוד, עושים פליקלקים וצוקהארות כדי לבצע את הטקסים תוך שמירה על נהלי המרחק וההתגוננות שהופצו על ידי משרד הבריאות, לא ברור לי איך קורה שמול עם ישראל כולו חבורת 'ארץ נהדרת' ממשיכה להרשות לעצמה להתגפף, להתחבק, לנשק ולהיצמד. הפנמנו כבר שהם מורמים מעם ולהם מותר הכול, אבל לא ידעתי שגם וירוס הקורונה מודע לעליונותם ומעניק להם חסינות מהדבקתו.

בקיצור, הייתי מצפה שבסופה של הקלטת התכנית האחרונה (שהיו בה גם כמה רגעים קומיים מצויינים וגם איכויות איפור נדירות, חייבים להודות) ימתינו לחברי הצוות שני שוטרים ובידיהם פנקס דו"חות.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

על הניסים ועל הגבורות

אבירי היושר וחטאי השחיתות

תובנות בקרנות הקורונה

ציונות גרסת הקורונה

קרבנות הרייטינג והשנאה