מי ידאג לטכנולוגים הרפואיים?
מי ידאג לטכנולוגים הרפואיים?צילום: איסטוק

נגיף הקורונה גרם למשרד הבריאות להבין כי תפקיד הטכנולוגים הרפואיים מציל חיים ועומד בחזית עם הרופאים והאחיות.

הטכנולוגים הרפואיים מתפקדים בבתי החולים ובמרפאות במגוון תפקידים בהם טכנאי הנשמה, טכנאי אקו לב, מפעילי מכונת לב ריאה ואקמו, טכנאי צנתורים, טכנאי אלקטרופיזיולוגיה ועוד.

יו"ר האיגוד, שלומי מרום אמר היום לערוץ 7 כי הטיפול בחולי הקורונה העמיד את מקצועות הטכנולוגים הרפואיים בקו ראשון כעזר טיפולי ואבחנתי, כלשונו.

"טכנולוגים בתחום ההנשמה, אקמו, אקו לב והרדמה השתתפו באופן פעיל כחלק מהמערכה נגד נגיף הקורונה. המטפלים הנשימתיים עמלו ללא הפסקה למתן מענה מקסימלי למונשמים מורכבים מאוד.

לצערי, מקצוע הטכנולוגים סובל מהעדר הסדר וחקיקה ומהעדר מינוי טכנולוג ראשי במשרד הבריאות ובבתי החולים. עובדה זו מצאה את משרד הבריאות ללא הכנה מוסדרת למתן סיוע נשימתי נרחב".

מרום מציין כי לתחומי הטכנולוגים הרשאות חריגות (האצלת סמכות רופא) רבות. "אנו תקווה כי בעתיד הקרוב לקחי המציאות יובילו את ראשי משרד הבריאות להבנה כי הכשרות מוקדמות וקידום הטכנולוגים תסייע במוכנות עתידית".

מנהלת מערך ההנשמה במרכז הרפואי, בשערי צדק, מיכל שטרית הצטרפה לדבריו של מרום ואמרה לערוץ 7, "מזה שנים רבות שהטכנולוגים בתחום הנשמה פונים למשרד הבריאות על מנת להסדיר את התחום. הסדרה למעשה תועיל למקבלי השירות למטופלים ולקבל שירות רפואי בהנשמה על פי סטנדרטים מקובלים ואחידים בכל הארגונים. המטרה שלנו שכל מטופל שיזדקק להנשמה פולשנית או שאינה פולשנית בכל מקום בארץ יזכה לרמת טיפול איכותית וזמינה".

שטרית מספרת שבמהלך המלחמה בנגיף משרד הבריאות גילה שמערך ההנשמה יזדקק לטכנאי הנשמה רבים, "משרד הבריאות פנה לטכנאי הנשמה וביקש להכשיר 'מתגברי הנשמה' בשלושה ימים כאשר אנחנו למדנו את המקצוע במשך שנים. אני סבורה כי כל חולה זכאי לטיפול מקצועי בכל בתי החולים בארץ ולתת מענה של 24/7 של טכנולוגים רפואיים באופן שגרתי בלי קשר לקורונה ולא כפי שקורה היום שכבר בשעה 15 אין טכנאי הנשמה שיתנו מענה".

לסיום אומרת שטרית, "ימים אלו הוכיחו יותר מתמיד את הכאוס הגדול והסכנה שעמדה להתרחש בשל חוסר סטנדרטים ונהלי עבודה ברורים ומסודרים של משרד הבריאות בתחום הטכנולוגיים הרפואיים".