האמרים בצאלים
האמרים בצאליםצילום: דובר צה"ל

קצינים בכירים במילואים, המובילים אימונים בבסיס צאלים, זועמים על התנהלות הפיקוד הבכיר של צה"ל בנושא פריצות הבדואים החוזרות ונשנות לבסיס ולשטחי האימונים.

כזכור, ביום חמישי האחרון, פרצו בדואים לבסיס צה"ל בצאלים וגנבו ציוד אישי ואמצעי לחימה מתוך טנקים ונגמ"שים. על פי הדיווח בגלי צה''ל, הפורצים נכנסו ל-13 נגמ"שים וטנק אחד וקרעו את הכיסויים מעליהם.

"זה אבסורד", אומר מ' קצין מילואים בדרגת רס"ן. "הצבא חסר אונים. איפה הגנת המחנה עליה אמון אגף המבצעים? ההשלכות לאירוע מתמשך זה חמורות. הבדואים החשודים הפכו לחלק מהנוף באימונים וכאשר אתה מגיע אליהם כקצין צה''ל הם צוחקים עליך בפנים: 'מה תעשה לי?' לירות אתה לא יכול ולעצור אתה לא יכול. הם יודעים את כל החוקים.

לפני שלוש שנים שינו את הוראות הפתיחה באש שרק אם רואים את הגנב עם אמל"ח בידיים כגון נשק שלקח מהנשקייה מותר להתחיל להפעיל נגדו נוהל מעצר חשוד שמסתיים בירי ברגליים. אז הם לוקחים אמר"לים (אמצעי ראיית לילה), וסטים, ותחמושת. צריך כאן פעילות יזומה. הגנת המחנה של צה''ל לא נותנת מענה לגניבות, אלא לפח"ע. התופעה הגיעה להפקרות מוחלטת. הצבא צריך לצעוק ולהפוך שולחן אבל הוא פשוט התרגל לזה והחליט להפסיד ולהכיל, זה נספג, וזאת הבעיה".

הקצין מוסיף ומתאר, "אני כמפקד תרגיל לא יכול לשים בשטח שלדה של טנק כי אחרי יום לוקחים אותה מפרקים אותה לחתיכות וגונבים אותה לברזל. אני מניח ג'יפים ישנים כדי שיהיו מטרות לשריונרים שלי ומגיע לתרגיל הרטוב והם לא שם כי, גררו אותם. כל הבסיסים בנגב סובלים ברמה כזאת או אחרת אבל בצאלים זה הגיע לשיאים של הזיה.

לבדואים מהכפר הבדואי ביר הדאג' (הבנוי כולו באופן בלתי חוקי) הסמוך לצומת משאבים חלק נכבד בפעולות השוד, ושם זה הפך לעסק כלכלי. יש בצה''ל ובזרוע היבשה תופעות עקומות שמתרגלים אליהם, וצריך שיקום מישהו בצבא וישים לזה סוף. חיילי מילואים נפגשים עם זה בפרצוף שוב ושוב וזה תסכול עמוק מאד לאנשים שבאים מהבית לתת הכל. זו לא אחריותם אלא של מפקדי צה"ל. הרמטכ"ל כוכבי חייב להפוך את השולחן כדי להוביל פתרון ממשלתי כי במימדים האלו זו תופעה של העשור האחרון. לי כקצין בשטח אין כלים מול הבדואי המחוצף שעומד מולך ליד הגדר, מתצפת ומחכה לשעת כושר לפרוץ".

בארגון תורת לחימה מוסרים כי קצינים בכירים נוספים מצביעים על הודעת דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן לאחר הפריצה כי "הפרצה בגדר תוקנה" ורואים בה טיוח של האירוע בו כנראה נגנב ציוד רגיש.

"במקום להציף בעיה מחביאים אותה", אומרים הגורמים הבכירים, "אין ענישה שמחייבת משמעת. איך אפשר ככה לנצח? אי אפשר ככה לנצח. צאלים זה לא בן יחיד. זאת תמונת מראה לתרבות והערכים בצה"ל", אומרים הקצינים.

גם האלוף במיל' יצחק בריק כתב בדף הפייסבוק שלו על אירוע צאלים: "הנה, בפעם המי יודע כמה, שוב פריצה בצאלים... הפורצים קרעו את הכיסויים ונכנסו ל- 13 נגמ"שים ולטנק אחד... עכשיו תתארו לעצמכם מה גנבו מהנגמ״שים והטנק... יש לשער שנגנב ציוד סודי וגם נשק. הכל קשור לתרבות אירגונית קלוקלת, לאי ביצוע פקודות ולחוסר משמעת." האלוף במילואים בריק, אשר מכיר לעומק את כלל צה''ל לאחר שירותו עשור כנציב קבילות החיילים, אף חשף כי בבסיס צאלים ליקויים חמורים: "רק לאחרונה קיים סגן הרמטכ״ל ביקורת בצאלים; והממצאים שלו היו חמורים מאוד !!!"

מארגון תורת לחימה נמסר לערוץ 7 "קצינים ולוחמים מלינים על כך שהם עסוקים בלשמור על הציוד במקום להתאמן. הבדואים יודעים שלא יעשו להם דבר אם ייתפסו. מכת הגניבות על ידי הבדואים היא לפני הכל בעיה ערכית. מדובר בפגיעה קשה במורל אנשי המילואים, באמון הפקודים במפקדיהם, ובכבוד הלאומי, שבא לידי ביטוי על ידי קיומו וחוסנו של צה''ל. צה''ל צריך להיות צבא מנצח, קודם כל בתוך המגרש הביתי שלו".