יעקב טירקל
יעקב טירקלצילום: מרים צחי

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, אמר הבוקר (שני) בראיון לבני טייטלבוים ב'כאן מורשת' כי לו היה יושב בהרכב השופטים שדן בעתירה נגד האיסור על הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח היה דוחה את העתירה.

השופט טירקל התייחס בהקשר זה בין היתר להתפלגות השופטים בפסק הדין בעתירה, שניתן בדעת רוב של השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף נגד דעתו החולקת של השופט הנדל שהוא שומר מצוות.

"אני מניח ששופט שמקפיד על נושא הכשרות או נושא הכשרות בפסח תהיה לו גישה שונה מאשר לחבר שלו שדש את הדברים האלו בעקבו", אמר טירקל.

השופט טירקל ציין עוד כי הוא היה פוסק אחרת ואוסר את הכנסת החמץ, "אני בהחלט הייתי אוסר את הכנסת החמץ ומאפשר בדיקה שתמנע את הכנסת החמץ. יש לזה הרבה שיקולים שהם לא בתחום ההלכתי הטהור. אני בהחלט הייתי אוסר את זה".

כאמור, ביום חמישי האחרון קיבלו שופטי בג"ץ את עתירות הפורום החילוני ומרכז עדאלה, וקבעו כי האיסור שקבעו בתי חולים על הכנסת חמץ לשטחם בפסח אינו חוקי, זאת נגד דעתו החולקת של השופט ניל הנדל.

השופט פוגלמן כתב בפסק דינו, "מצאתי כי האיסור על הכנסת דברי מזון לבתי החולים במהלך חג הפסח, אשר מונע ממטופלים לצרוך מזון לפי בחירתם במרחב האישי העומד לרשותם, פוגע בזכות לכבוד, בזכות לאוטונומיה ובחופש מדת".

לדבריו, "דווקא בבית החולים, מקום שבו מאבד אדם חלק ניכר מעצמאותו ונאלץ להתמודד עם קשיים גופניים לצד ניתוק מאורח חייו הביתי והמוכר, יש לנהוג בו בהגינות ובחמלה, ולשמור ככל הניתן על כבודו, על פרטיותו, על אנושיותו, ועל קיום צרכיו הבסיסיים".