דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

ארה"ב רואה בסין אחראית להתפשטות הקורונה בכך שהסתירה את נתוני ההתפשטות בשלביה הראשונים ובמקביל דאגה לרכוש ציוד רפואי נדרש בהיקפים משמעותיים. כך עולה מדו"ח מודיעיני אמריקאי.

האם הנתונים עשויים להסלמת היחסים בין המדינות? ומה בכוחה של ארה"ב לעשות בעקבות נתונים שכאלה?

פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארה"ב וליחסים בינלאומיים, מתייחס לסוגיה בראיון לערוץ 7 וקושר גם את השאלות הללו לשנת הבחירות בעיצומה נמצא הנשיא האמריקאי.

על העימות עם סין מזכיר פרופ' גלבוע כי לא מדובר במציאות חדשה ומחמת סחר בין שנתי מדינות הענק הייתה כבר בעבר. "היית מלחמת סחר די עוצמתית בין שני הצדדים כשטראמפ העלה מכסים לייבוא מסין וסין השיבה בהעלאת מכסים מצידה. הייתה מלחמת סחר גדולה ונראה היה שבינואר התקבלו הצעות לשיתוף פעולה והסכמות בין הצדדים ואז נכנסה הקורונה".

במציאות החדשה, מסביר גלבוע, "טראמפ מתוסכל וחושש. הוא בשנת בחירות והקלף הכלכלי היה הקלף החזק ביותר שלו, אבל הקלף הזה נפגע והבורסות יורדות, אבל גם הוא תורם לכך כשהוא אומר שיטיל מכסים נוספים והבורסה ירדה ב-3 אחוזים".

"טראמפ מחפש אשמים למגפה. הוא לא מצליח לנהל מדיניות כמו שצריך. בהתחלה הוא האשים את המושלים הדמוקרטים, אחר כך את תקשורת ואחר כך את הסינים והוא קורא לנגיף 'הנגיף הסיני' כפחי שאף אחד לא קורא לנגיף. באחרונה הם טוענים שיש להם ראיות לכך שהנגיף לא טבעי אלא נוצר במעבדה במחוז הוואן ודלף החוצה ממעבדה לנשק ביולוגי. הם טוענים שיש לגופי המודיעין ראיות לכך אבל כל המומחים מטילים ספק רב כי כשמפתחים נשק ביולוגי מפתחים במקביל יכולת להתמודד אתו, ומכיוון שסין נפגעה ראשונה ובאופן משמעותי ההנחה שזה נשק ביולוגי היא די נמוכה ורוב המומחים אומרים שמדובר בנגיף מהחי".

האם העובדה שגם פופאו מתנסח באופן שכזה מלמדת על יתר רצינות מאחורי הטענה? פרופ' גלבוע לא בטוח. "במקרה הזה פומפאו משרת את הנשיא וזו לא הפעם הראשונה שהוא משמיע הצהרות קיצוניות. אולי יש להם נתונים כלשהם. השאלות הן שתיים - מאיפה בא הנגיף ואיזה מידע סי העבירה לעולם.

''לגבי השאלה הראשונה יש ספקות רציניים ולגבי השאלה השניה הרבה פחות ספקות וההאשמה כלפי סין היא שהם הסתירו הרבה מידע הרבה זמן על הנגיף ולא שלחו מידע למקומות שונים בעולם כדי ללמוד על המרכיבים שלו ושהם עשו את זה כדי שלא יהיה לחץ על הציוד הרפואי. הם יצרני הציוד הרפואי הגדול בעולם וחששו שאם הם ישתפו במידע המדויק יהיה לחץ גדול על היצרנים הסיניים שיעדיפו למכור גם החוצה".

לטעמו של פרופ' גלבוע טענות שכאלה עשויות להוביל להסלמה לא רק בין ארה"ב לסין אלא גם בין מדינות מערב אירופה לסין שכן גם מדינות אלה נפגעו באורח קשה מאוד מהנגיף וגם הן מאשימות את סין שבאשמתה הן איחרו להתמודד עם הנגיף. "יכולות להיות לכך השלכות לטווח הרחוק במובן זה שעד כה העולם היה תלוי לגמרי בתעשייה הסינית מה שחיסל את התעשייה במדינות המפותחות ואולי אחד הלקחים יהיה שנכון להוריד את התלות בסין גם אם זה עולה יותר. סין חוששת ממציאות כזו כי כבר כעת יש מאות מיליוני מובטלים בסין כתוצאה מהפחתת הייצור ומצב התעבורה בעולם".

משום כך סין אינה נותרת שקטה לנוכח האשמות נגדה והיא מטילה האשמה חזרה כלפי ארה"ב כאילו היא זו שיצרה את הנגיף והעבירה אותו לסין. גם אם הטענה נשמעת הזויה היא נדרשת מבחינת הסינים על מנת להשיב לטענות האמריקאיות.

"חילופי ההאשמות הללו מקלקלים את כל מה שהיה עד ינואר כשהייתה התקדמות להסדרת העניינים הכלכליים וישפיע גם על העתיד. אני סבור שטראמפ יורה לעצמו ברגל כי זו שנת בחירות. טראמפ חושש מאוד שהכלכלה בעידן הקורונה תפעל נגדו כי יש בארה"ב כעת כ-28 מיליון מובטלים ואבטלה היא מתכון להפסד בבחירות. הוא חושש מהצבעת מחאה נגדו", אומר גלבוע המציין כי גם אם הבסיס האידאולוגי של טראמפ קונה את ההאשמות שהוא מטיח בסינים הרי שמדובר בכ-35 אחוזים מהמצביעים, אבל בכך אי אפשר לזכות בנשיאות.

"הבחירות מוכרעות על ידי המדינות המתנדנדות כמו פנסילבניה, אוהיו, מינסוטה וויסקונסין. במדינות הללו טראמפ הכריע בהצבעה צמודה והוא חושש שיש במדינות האלה קבוצת עצמאיים שאינם מחויבים לו ואם המצב יימשך הוא יפסיד את הבחירות כי חלקם כעת מובטלים או כאלה שנפגעו בריאותית". משום כך, מסביר, טראמפ "ממקד תשומת לב לסין ומנסה לאסוף נקודות במסע ההסברה, אבל כשיש תלות כלכלית משמעותית בין שתי המדינות והאשמות הללו יפריעו לשיקום הכלכלה הוא עשוי להפסיד את הנקודות בהיבט הכלכלי. הוא יצטרך לעשות איזון בין דעת הקהל לשיפור הכלכלה".

פרופ' גלבוע מוצא ראיה לעמדתו בהתנהלותו של טראמפ בימים האחרונים: "טראמפ חודש שלם מופיע כל יום במסיבת עיתונאים על משבר הקורונה. במשך שעה וחצי או שעתיים הוא עונה לשאלות. אחרי שהוא התבטא בצורה הזויה אמרו לו היועצים שלו להפסיק עם זה כי זה פוגע בדימוי שלך בעיני הבוחרים, והוא הפסיק את זה ולא הופיע כמה ימים וכעת הוא מנסה לשמור על אמירות יותר אמיתיות. ידוע לי שיש בבית הלבן חששות גדולים שאם המצב לא ישתפר בחודשיים הקרובים מצבו לא יהיה טוב".

"ראיה נוספת לכך היא שהוא שולח תומכים להפגין במדינות שיש בהן עדיין הסגר נגד מושלים דמוקרטים בדרישה לפתוח את הכלכלה", אומר גלבוע ומוסיף עדות לזיגזוג בהתנהלותו של טראמפ בהיבט זה: "הוא לא הפגין מספיק מנהיגות והמושלים החליטו שהם עודים כהבנתם. בג'ורג'יה יש מושל תומך טראמפ גדול. טראמפ אמר לפתוח כלכלה והוא פתח את הכלכלה וטראמפ אמר אחר כך 'אדוני המושל, למה פתחת מהר'. החשש שם דומה לחשש שלנו, לפתוח אבל לא מהר מדי".

עוד מוסיף פרופ' גלבוע ומציין עדות נוספת לכך ששיקוליו של טראמפ כיום נסובים ברובם סביב החתירה לניצחון בבחירות. גלבוע מזכיר כי הבחירות מתוכננות ל-3 בנובמבר. "יש תחזיות שתפרוץ עוד מגיפה בספטמבר-אוקטובר והדבר יכול להשפיע על הבחירות. לכן הוא ביקש לבחון אם ניתן לדחות את הבחירות מה שמעולם לא קרה, גם לא במלחמת האזרחים.

''פרט מעניין נוסף הוא שמדינות רבות מנסות לחוקק חוקים שמאפשרים הצבעה דרך הדואר. טראמפ חושש שיביא מצביעים דמוקרטיים ולכן הוא מקפיא את הסיוע לדואר שנמצא במשבר. כלומר הוא מנסה לחבל באפשרות להצביע דרך הדואר".