מעקב דיגיטלי. אילוסטרציה
מעקב דיגיטלי. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד), חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, סיפר הבוקר (שלישי) כי האיכון שמבצע שירות הביטחון הכללי לאזרחים איפשר לישראל לבלום את התפשטות הקורונה.

בריאיון ל"קלמן ליברמן" ברשת כאן ב' אמר שטייניץ כי "האיתור הדיגיטלי של השב"כ הוא מהגורמים שאיפשרו לנו לבלום את ההתפרצות. דווקא עכשיו, כשחוזרים לשגרה, האיכון חשוב עוד יותר – מפני שהאיתור יכול לקטוע שרשראות הדבקה על ידי הכנסת אנשים לבידוד בתוך שעות ספורות".

במשכן הכנסת מתקיים הבוקר דיון של ועדת חוץ וביטחון על הסמכת שב"כ לביצוע איכון ואיתור אזרחים כחלק מהמאבק בקורונה.

ראש המל"ל מאיר בן שבת סיפר בדיון "אנו ממשיכים לחפש חלופות. האפשרות להפעיל את שב"כ אינה ברירת המחדל. אם יהיה כלי אחר, נאמץ אותו. הדגש הוא להגיע מהר למקור, ללא צורך בהגבלות נרחבות".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז ניזרי אמר בוועדה כי "כשליש מהחולים התגלו באמצעות שב"כ וזה משמעותי ולכן ההשימוש בכלי מוצדק".

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו תקף את הממשלה, "אתם רוצים להפוך אותנו למדינת שב"כ. באף מדינה לא חשבו להשתמש בכלי שמפר את חירותו של האדם". על פי הדיווח ברשת ב' ראש המל"ל השיב לו: "אנחנו בתקופה בין מערכות, ואי אפשר לוותר על כלים כירורגיים בתקופה הזאת".

ראש הממשלה ושריו מציגים את אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה

אמש הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו את אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, הכריז על ביטול מגבלת היציאה מהבית עד 100 מטרים והודיע כי מותר לבקר בני משפחה מדרגה ראשונה, כולל סבא וסבתא, בלי חיבוקים ובלי מגע.

החל מהיום מותרת התקהלות עד 20 איש בשטח פתוח. הקניונים והשווקים ייפתחו ביום חמישי - מותר לקנות אוכל אך אסור לאכול במקום. מערכת החינוך כולה תחזור לפעילות מלאה עד סוף החודש. עד אמצע חודש יוני ייפתחו מרכזי הספורט והמלונות.

''ההתמודדות שלנו עם משבר הקורונה מתנהלת ללא הפוגה. איננו מרפים מהמאמץ להתגבר על הנגיף, כי רפיון פירושו סכנה", אמר נתניהו בפתח מסיבת העיתונאים. ''השקענו מאמץ לאומי רחב היקף כדי לבלום את הנגיף והשגנו הצלחה גדולה מאוד. ב-18 במרץ היינו ב-118 נדבקים יומיים, דרך 729 וירד מאז ל-31".

נתניהו סיפר: ''בישראל נפטרו 235 איש וכל אחד הוא עולם ומלואו, אבל תראו מה קורה במדינות מפותחות אחרות. באיטליה נפטרו 29 אלף בני אדם, בבריטניה 28 אלף, בספרד ובצרפת 25 אלף, ובארצות הברית 69 אלף. בניו יורק שהיא בערך בגודל של ישראל מעריכים 18 אלף. ישראל משמשת מודל למדינות אחרות''.

לדבריו, ''ההצלחה שלנו מבוססת על סגירת הגבולות, הבידוד הביתי והמעקב הדיגיטלי. גיבשנו תוכנית מקיפה שתאפשר חזרה לשגרה בצל קורונה. החזרת המרחב הפרטי הציבורי והמשק לסוג של שגרה תמשיך להיות תלויה בכם - במשמעת העצמית, בערבות ההדדית ובאחריות שלכם".

ראש הממשלה פירט: ''אנחנו מבטלים את מגבלת 100 המטרים ליציאה מהבית. מותר לבקר בני משפחה מדרגה ראשונה - מותר לבקר את סבא וסבתא, אבל עדיין לא לחבק, לנשק וגעת. אני יודע שזה קשה. אנחנו מגבילים את ההתקהלות ל-20 איש במרחב פתוח, נעלה בהמשך ל-50 ומקווים שבאמצע יוני נוכל לבטל את המגבלות''.

''בגלל שבל"ג בעומר יש הרבה חתונות נאפשר חתונות של עד 50 איש, רק הקידושין בלי חגיגות. ב-31 במאי נאשר 100 איש וב-14 ביוני נבטל את ההגבלות כליל, כמובן בהנחה שלא תידלק נורה אדומה''.

נתניהו סיפר כי מערכת החינוך כולה תחזור לפעילות עד סוף החודש. ''ביום ראשון ישובו הגנים וב-14.6 תשוב ההשכלה הגבוהה. הקניונים והשווקים יפתחו ביום חמישי, מותר לקנות אוכל אך אסור לאכול במקום. המסעדות יפתחו בהמשך".

''אני מאוד אוהב לבקר במחנה יהודה מאז ילדותי ולקנות שם אוכל. אפשר לקנות אוכל אבל לא לאכול במקום, זה עוד יגיע", הבטיח ראש הממשלה וסיפר כי עד אמצע חודש יוני ייפתחו מרכזי הספורט והמלונות.

נתניהו הדגיש: ''האופק נראה בהיר יותר, אבל ייתכן שהנגיף יתפרץ מחדש. אנחנו חייבים להיות מוכנים לזה. אנחנו נערכים לאפשרות שיגיע גל חדש לפני שיימצא חיסון''.

שר האוצר משה כחלון בירך על אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, ואמר כי הוא ''שמח על פתיחת המשק, הוא חייב לנוע. יש תוכנית עבודה שתוציא את המדינה לצמיחה ורווחה כלכלית. לתת פיצויים או דמי אבטלה זה הכרחי''.