יגאל כנען
יגאל כנעןצילום: עצמי

בארגון רבני צהר התייחסו בחריפות לדבריו של יגאל כנען, איש מפלגת נעם, בתנועת "כנפיים של קרמבו" לבעלי מוגבלויות.

"עולמנו היהודי וההלכתי קשור כולו בסיוע ועזרה לחלש ולשונה", אמרו בצהר. "אמירות כאלו של בכיר במפלגה המזוהה עם זרם תורני חשוב בציונות הדתית הן דברי הבל וכפירה".

בארגון רבני צהר מוסיפים: "דבריו החצופים של כנען הם פגיעה בקודשי הקודשים של התורה שמצווה אותנו לסייע לגר, ליתום ולאלמנה. אנו מצפים מרבותיו של כנען לגנות אותו ולהודיע כי הם משחררים אותו ממפלגתם. ארגוני החסד בחברה הישראלית ובהם כנפיים של קרמבו הם גאווה יהודית עבור כולנו".

יגאל כנען, מספר 3 במפלגת "נועם" של ישיבת הר המור, הסיר מהפייסבוק את הפוסט שבו השתלח באוכלוסיות מוחלשות ותקף את תנועת ''כנפיים של קרמבו'' לבעלי מוגבלויות.

תחת הכותרת "טלפיים של קרמבו" כתב כנען "כשילדי היו בגיל בית ספר, התחלתי לשמוע על מחנות של תנועות הנוער. הרוב היה קלאסי, מסעות, התנדבויות, מחנות שדה. כמו שאני עשיתי בצופים, ואשתי בבני עקיבא. לאט לאט, התחלתי לשמוע סיפורים, על צרכים מיוחדים, וכסאות גלגלים, ועיוותים שונים, עד שפעילויות החופשה לבשו פנים שונות לגמרי. סוגים שונים של נכויות ושל פיגור. סיפורים על הליכה לשירותים. ליווי של מקצועות פרא רפואיים, עלות מטורפת של כסף, יציאה לפארקי שעשועים והנאות מוגזמות".

לטענת כנען, ההתנדבות של הנוער עם בעלי מוגבלויות נובעת מ"העמדה הנוצרית של החיבור ל'חלש', שעברה גלגול לעמדה פוסט מודרנית נוצרית שמקדשת את הנכה, החלש. רואה אפילו בציון נכותו פגיעה. לכן אנחנו אשמים, 'החברה'. ולכן הם לא חלשים, הם 'מאותגרים פיזית', והחזק, רחמנא ליצלן, לא צריך לממש את עצמתו, אלא להתבייש בה ולהפעיל את כל רגשי אשמתו על חריגותו מהשיוויון המיוחל כדי להעצים את החלש".

"במחנות האלה הבנות הן נושאות הדגל. האמפתיה, האנושיות, החום באים לידי ביטוי ואילו הבנים מרגישים חלשים ומיותרים קצת בתכונותיהם הגבריות. אומץ, מצויינות, תחרותיות. הם אולי קצת באים לידי ביטוי כבהמות משא חזקות, המרימים את הנכים וכסאות גלגלים. וכמובן זה מתחבר עם הפמיניזם, ראיית המיניות 'על הרצף', ראיית הגבר כייצור חלש והגבריות מיותרת. יחד עם ניסיון להעצמה 'גברית' של הנשים, וזה מתחבר כמובן עם דיכוי צה"ל כצבא לוחם, והעצמת תפקידן של הנשים שם".

"תנועת הנוער היא החוליה באמצע בין הריסת הילד להריסת המוסדות המבוגרים: איך ניצור גברים נשיים אם תנועות הנוער מייצרות לנו ג'בארים של מסעות, ומחנאות, וצופיות, ואהבת העם והארץ? לא מספיק שנטה את תנועות הנוער לכיוון ה'מוחלש', אלא יש ליצור תנועת נוער חדשה, שכל כולה אנטי לאומיות, אנטי יהדות, אנטי גבריות, אנטי הצטיינות, אנטי עצמה".

כנען טען כי הנערים שמתנדבים עם ילדים בעלי המוגבלויות הם פרזנטורים של "כוחות עלומים ומרושעים", ולדבריו "מערכת משומנת יצרה את המיתוג והארגון שנקרא 'כנפים של קרמבו', שמטרתו יצירת תנועת נוער ישראלית שבמרכזה הילד החריג. והדגל שבאה בשמו הוא 'שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת הכללית'.

כמו "במאבקי ה'נכים', ה'נשים' וה'סוטים', יש לחשוד שלא טובת החלש לנגד עיני היזמים, אלא הם משתמשים בו כקרדום ליצירת שינוי בחברה", כדי ליצור עולם שאין בו "יהדות, אין תורה, אין עם, אין לאום. תנועה המתאימה ל'מדינת כל אזרחיה'".

"המסורת היהודית אוהבת לצטט את המשל של החזיר שבטלפיו יש סימני כשרות, ובפנימיותו לא. והוא פושט טלפיו לומר 'טהור אני'. כך יש להתייחס לתנועה שלכאורה יש בה 'רק טוב' וקונצנזוס. טלפיים של קרמבו".