אות הערכה לצוותים הרפואיים
אות הערכה לצוותים הרפואייםעיצוב וצילום: תום להט, חברת Taylor Brands

ישראל ומדינות רבות בעולם מעניקות 'אות מערכה' או 'סיכת מלחמה' לחיילים אשר השתתפו במלחמות ומבצעים צבאיים.

כעת נבחנת האפשרות להעניק לראשונה בישראל, אות מערכה לאזרחים, כ-200,000 עובדי מערכת הבריאות שנלחמים בנגיף הקורונה. האות יוענק לצוותי קופות החולים, בתי החולים ומערכי הפינוי וההצלה. תנאים מפורטים ומלאים לזכאות לאות ייבחנו וייקבעו בקרוב.

את האות יזם עדו הדרי, ראש מערך דוברות וקשרי ממשל במכבי שירותי בריאות ולשעבר דובר משרד הבריאות ובית החולים לגליל בנהריה. הדרי גייס למשימה בהתנדבות את המעצב תום להט מחברת הסטארט-אפ Tailor Brands ואת חברת ההיי-טק Stratasys להדפסת תלת-מימד של אב הטיפוס.

הדרי יצר קשר עם גורמים בארגון הבריאות העולמי אשר הביעו התלהבות מהאות ומערכי השותפות שהוא מסמל.

במרכז האות מאוירות שתי ידיים המושטות אחת לשנייה ומסמלות הענקת עזרה, אך ללא מגע ישיר בין כפות הידיים, כסמל לריחוק החברתי הנדרש בהתמודדות עם הנגיף.

הידיים צבועות בלבן כסמל לכפפות שעוטים צוותי הרפואה כציוד מיגון. רקע האות הוא כחול – צבע המסמל את המדים של צוותי הרפואה. שילוב הצבעים – כחול ולבן – מסמל את צבעי דגל ישראל. המשפט שיופיע על האות הישראלי לקוח מן המשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד': "כל המקיים נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא."

אות הערכה
אות הערכהעיתוב ותמונה: תום להם, חברת Taylor Brands

בלשכת ראש הממשלה בירכו על היוזמה וביקשו לקדמה בתום עבודת מטה שתובא בפני הוועדה לטקסים וסמלים בראשות שרת התרבות והספורט מירי רגב. המהלך זוכה גם לתמיכת שר הבריאות.

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן: "מערכת הבריאות היא הרכב אנשים מופלא. הקב"ה נותן לרופא את הרשות לרפא, והצוות הרפואי בישראל עושה ברשות הזו נסים גלויים. מסירות הנפש היא עצומה. אות מערכה שתחולק לצוותים תדגיש את הכבוד וההוקרה שחש הציבור בישראל למסירותם, החמלה שלהם והמקצוענות הבלתי מתפשרת".

מנכ"ל מכבי רן סער אמר "עברנו את הגל הראשון ומערכת הבריאות בישראל הוכיחה מקצוענות ואנושיות יוצאות דופן. הענקת אות מערכה היא עניין סמלי אך עם משמעות עמוקה. אנו מצפים בקוצר רוח לחלק את האות ליותר מ-15,000 עובדי קבוצת מכבי ובהם גם צוות בית החולים "אסותא אשדוד".

יוזם הסיכה עדו הדרי ציין כי "המלחמה בנגיף היא שותפות כלל עולמית והאות שעוצב מתאים לאימוץ בכל מדינה. זו הפעם הראשונה שזו לא מלחמה של אדם באדם. זוהי מלחמה של האנושות כולה נגד אויב משותף. אין כאן מחלוקות או טריטוריות, יש אחדות מטרה ומשימה של אנשי מערכת הבריאות בישראל ובעולם כולו. הסמל יהיה משותף לכל צוותי הבריאות אך את המלים תוכל כל מדינה לבחור בעצמה בהתאם לרצונה ולכתוב אותן בשפה שלה. כך הסמל יהיה כלל עולמי והמשפט המוטבע עליו יהיה מקומי."

עדו הדרי, יוזם המענק
עדו הדרי, יוזם המענקצילום: באדיבות המצלם