שריפת פסולת
שריפת פסולתצילום: פניות התושבים לאיגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון

איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון פרסם דו"ח הסוקר את מספר השריפות שהתרחשו באיזור יו"ש בחודש וחצי האחרונים.

למעלה מ-50 שריפות שונות היו בשבועות האחרונים ומאחורי כולן עומדת האוכלוסייה הערבית. מדובר על עליה של כ-80% בכמות השריפות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בדו"ח פורטו האירועים כולל תיעוד מצולם, כפי שנרשמו מדיווחי התושבים בשומרון ובבנימין. בין המקרים - שריפת פלסטיק בחירבת אבו סלמן במשך מספר ימים, שריפת פסולת בכפר עזון, שריפה גדולה סמוך למזבלת קלקיליה, שריפה במזבלת סילואד ליד עופרה ושריפה בחרבתא ובדיר קדיס שהביאה להרגשת חנק בישובים נילי ונעלה.

בדו"ח צויין לשבח פעילותו של צוות קמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי והרמת"קים, וכן הקבלן המופעל מטעמם שנענה לקריאות המצוקה של התושבים בזמינות סביב השעון.

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, איצ'ה מאיר, אמר כי "את העליה בכמות השריפות לעומת אותה תקופה אשתקד ניתן להסביר בכמה אופנים. ראשית, בשל מגיפת הקורונה ברשות הפלסטינית יש מחסומים שלא מאפשרים יציאה כלל. כך שחלק מהפסולת נשארת באיזורים הכפריים וכדי להיפטר ממנה מדילקים אותה.

''בנוסף, ברשות הפלסטינית רוצים יותר תקציבים ממדינת ישראל כדי לטפל בפסולת בשני אתרי ההטמנה הקיימים ביו''ש. האחד ליד ג'נין והשני ליד תקוע, וזה מהווה מנגנון לחץ".

עוד אמר מאיר: "המופיע בדו"ח הוא רק מעט מהתופעה ולא כולל את כל האזורים, ורק את פניות הציבור שהועברו באמצעות איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון בחודשים האחרונים, הנזק הסביבתי משריפות פסולת גדול מאד. למרות המאמצים שעושה המנהא"ז בכיבוי מזבלות בוערות, הן חוזרות, בוערות ומזיקות. יש להביא לפתרון מוסדר לאיסוף הפסולת באותם כפרים וטיפול בו בשיטות סביבתיות מקובלות. לא ניתן עוד לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח".