דגן ורגב. ארכיון
דגן ורגב. ארכיוןצילום: רועי חדי

מועצת הקולנוע של משרד התרבות אישרה היום (חמישי) את "קרן קולנוע שומרון", קרן הקולנוע של יהודה ושומרון, כקרן קולנוע עצמאית.

הקרן הוקמה ב-2018 והיא תמכה עד כה ב-27 סרטים עלילתיים, תיעודיים קצרים ופיתוח. היא פועלת לקידום היוצרים והיצירה הקולנועית ביהודה ושומרון, ומקדמת הן יוצרים ביהודה ושומרון והן מעודדת יוצרי קולנוע מכל רחבי הארץ ליצור קולנוע ביו"ש.

הקרן פעלה לזמן קצר יחד עם קרן "גשר" לקולנוע כמנטורית עד שזו פרשה. הקרן פועלת מתוך מרכז קהילתי שומרון ונתמכת על ידי מועצה אזורית שומרון.

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב ציינה, "הובלתי מהלך היסטורי ותקדימי – שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. בעקבות הרפורמה שקידמתי, תיתמך לראשונה על ידי משרד התרבות קרן קולנוע עצמאית מהשומרון. עד כה יהודה ושומרון לא היו חלק מהמפה התרבותית והקולנועית בישראל – מעתה ואילך הקרן תביא לידי ביטוי את הקולות שרבים בציבור הישראלי מבקשים לשמוע – את הסיפור הישראלי, הציוני וההתיישבותי, סיפור מרגש, נוגע ומשקף תמונה אמיתית של החברה הישראלית. יופייה של הארץ, נופיה ומגוון קולותיה על מורכבותיה השונות יבואו לידי ביטוי באופן שלם יותר עם פתיחת השערים לקרן קולנוע עצמאית בשומרון שתביא לידי ביטוי את הסיפור של יהודה ושומרון כולו".

"זו בשורה ענקית", אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון שהוביל את הקמת הקרן, "המהלך הזה, יביא את הסיפור האמיתי של יהודה ושומרון למסך הגדול, ויהפוך לכר פורה ליצירה מכל הסוגים. אני קורא לכל היוצרים לקחת חלק בחגיגה הזו, לבוא לצלם ביו"ש לבוא לספר את הסיפור של יו"ש. כדי שנוכל להביא לציבור גם פנים אחרות וסיפורים אחרים שטרם נראו על המסך".

דגן הוסיף ואמר: "אי אפשר מבלי להודות לאנשים האמיצים שהובילו את המהפכה, ובראשם: שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב, מנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי, ראש מועצת הקולנוע אייל בורס, חברי מועצת הקולנוע ד"ר דבורי הנדלר ואיתן אלפרט, ראש מנהל תרבות גלית והבה שאשו, ומנהלת תחום קולנוע במשרד התרבות אתי כהן, מנהלת הקרן אסתר אלוש".

הקרן צפויה לזכות בתמיכה בסך של כ-4 מליון ש"ח בשנת 2020. כיו"ר קרן שומרון לקולנוע מכהן יוסי דגן ראש המועצה, את הקרן מנהלת אסתר סילם אלוש דוברת השומרון שיזמה יחד עם יוסי דגן את הקמתה לפני כשנתיים כחלק ממהפכת התרבות בשומרון. המנהל האמנותי של הקרן הוא הרב מרדכי ורדי, אחד מיוצרי הקולנוע הבולטים בארץ.

"שרת התרבות עשתה מהלך אמיץ שישנה את פני הקולנוע הישראלי ויביא לידי ביטוי עולם תרבותי שעד היום נשאר מאחורי הפרגוד", אומרת סילם אלוש, "אנחנו מודים על ההכרה בפועלנו, ומבטיחים להמשיך לפעול במקצועיות כדי להביא את היצירה והיוצרים ביהודה ושומרון לאקרנים, להביא גיוון תרבותי ואת הסיפור המיוחד והיפה של יהודה ושומרון לקולנוע הישראלי".