הרב נחום אליעזר רבינוביץ'
הרב נחום אליעזר רבינוביץ'פלאש 90

הרב נחום רבינוביץ עבר במספר תחנות בחיי והותיר בי רושם בל ישכח. זו הסיבה שהחלטתי להעלות על הדף את רגשותי כלפיו.

כאשר הקמתי את חטיבת גבעתי בשנת 1983, נתקלתי בבעיית חוסר בכח אדם בצבא .ר' אכ"א שלח אותי לבדוק אם ניתן לקבל סיוע בכ"א מישיבות ההסדר.

הגעתי לישיבת מעלה אדומים שבראשה עמד הרב רבינוביץ. הרב קיבל אותי במאור פנים , כינס את כל התלמידים ואפשר לי להשמיע את בקשתי כי יתגייסו לחטיבה החדשה. דיברתי עמם על ערכים, על רוח החטיבה על הצורך בהצלחת החטיבה כחטיבת ח"יר מעולה. דיברנו על הצורך בהקפדה על כשרות ועל שיעורי תורה. ראיתי ניצוץ בעיני כולם ואז קם הרב , הניח את ידו על כתפי ואמר לפני כולם: אנחנו נעזור לך להקים את החטיבה.

כאשר יצאו התלמידים מהאולם , פנה אלי הרב ואמר לי: יש שני תלמידים שמעוניינים לדבר איתך. מובן שהסכמתי. ישבנו, הרב ואני עם שני התלמידים ששטחו בפני את בעייתם : " איך נצליח לתרום ולהגיע לחטיבה. אנחנו אסמטיים. אנא עזור לנו." התשובה שלי הייתה שאם המח"ט הוא אסמטי גם הם יכולים . הרב חייך והחניכים אכן הגיעו בסיועו להיות לוחמים בחטיבה.

הייתי מאושר . נכונותו של הרב לסייע ורגישותו לבעיות הפרט אפשרו לי להתחיל בתהליך הכנסת ישיבות ההסדר לגבעתי , תהליך שהלך והתעצם אחר כך באופן מסיבי בכלל צה"ל.

במהלך השנים הגעתי לישיבה במעלה אדומים על פי בקשת הרב לשיחות והעברת מורשת קרב לחניכים שלמדו בישיבה טרם הגיוס לצה"ל.

שנים לאחר מכן, בעת היותי ר' אגף הנוער והנח"ל פגשתי ברב בשנית. ושוב בקשתי את סיועו – הפעם בהקמת האחזות נח"ל על בסיס ישיבות ההסדר. הרב שלח אלי שוב את חניכי הישיבה שהתגייסו הפעם לנח"ל כדי להקים את היאחזות רותם בבקעת הירדן וכל זאת על מנת לאפשר אזרוח ההיאחזות והקמת ישוב קבע נוסף בבקעה.

כאשר הקמתי את גדוד "נצח יהודה", הנח"ל החרדי, שוב הגיע הרב לסייע לי. עם הקמת הפלוגה הראשונה הייתי זקוק לסגל פיקודי דתי שיוכל להבין ולטפל בחיילים החרדים הראשונים שהתגייסו. הרב בחר מספר חניכים שכבר שרתו בצה"ל כמפקדים ולאחר שהתגייסו מחדש, שימשו כסגל של הפלוגה הראשונה. הפלוגה הוצבה בהיאחזות רותם ולאחר מכן הוצב שם הגדוד כולו עד שהישוב אוזרח והפך לישוב קבע .

אהבתם ומסירותם של החניכים אליו כמו גם אהבתו אליהם, האמונה בדרך ורוח העשייה הרשימו אותי בכל התחנות שבהן פגשתי את הרב רבינוביץ. הוא היה מגיע לשיעורים , חיזק את התלמידים/חיילים וסייע בכל דרך. רוחו ואהבתו לעם ישראל וארץ ישראל , נכונותו לסייע לי בסוגיות תורניות כמו גם בפתרון בעיות אישיות של החיילים היו לי למופת. תמיד נהניתי לפגוש בו ותמיד נהניתי לשמוע את דבריו.

יהי זכרו ברוך.


הכותב הוא מקים חטיבת גבעתי וגדוד "נצח יהודה"