כינוס רבנים ב"זום"
כינוס רבנים ב"זום"צילום: ועידת רבני אירופה

הרבנים הראשיים של מדינות אירופה התכנסו למפגש וירטואלי ב"זום'' שעסק בנושאים הלכתיים המעסיקים את הקהילות היהודיות בעקבות מגפת הקורונה.

הדיונים שנמשכו לסירוגין כשש שעות והתקיימו במסגרת הכינוס הדו שנתי שמקיימת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הכינוס היה אמור להתקיים בבוקרשט ונערך כאמור בצורה מקוונת.

הרבנים החליטו לפרסם נהלים הלכתיים לקיום ברית מילה, פתיחת בתי כנסת ומקוואות טהרה וכן לצאת למסע גיוס משאבים להקמת קרן לסיוע למחוסרי פרנסה וקשישים.

כמו כן החליטו הרבנים לבקש מממשלת ישראל למנות נציג ממערכת הבריאות אשר ייעץ לקהילות היהודיות באירופה לאור הצלחתה של ישראל בהתמודדות עם המגפה.

רבה של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר בדיון: ''ברוך ה' שאנו בריאים ושלמים וכל החולים חברי הועדה החלימו בשעה טובה. יהי רצון שנוכל להמשיך במלאכת הקודש ונתבשר עד ל"ג בעומר כי הנה אמר ה' למלאך המשחית הרף והמגיפה נעצרה''.

גולדשמידט סיפר על המצוקה הקשה שאליה נקלעו אלפים מבני הקהילות באירופה. ''אנחנו ברוסיה הכנו רשימה ובה מאות מחברי הקהילה שאיבדו את מקור פרנסתם''. הרב הציע דרכים לסיוע וביניהן פניה לקרנות כמו הג'וינט המסייע במדינות מזרח אירופה וקרן הלוואות בתנאים נוחים לקהילות שהקימה הסוכנות היהודית.

רבה של בריטניה הרב אפרים מירוויס העלה את נושא פיטורי רבנים והוצאתם לחל"ת של רבנים בקהילות, והדרכים לסייע להם. רבה של צרפת חיים קורסייה אמר כי בצרפת הם נחושים יותר מתמיד לשמור על מעמד הרבנים שכן דווקא בשעה זו יש לרבנים חשיבות כפולה בסיוע ובהכוונת הקהילות.

הרבנים הצטרפו להצעת רבה של מרסיי הרב ראובן אוחנה להכין נוהל הלכתי שעליו יחתמו רבני אירופה נגד פיטורי רבנים. עוד החליטה הועדה להגיש סיוע לרבנים שפוטרו בהידברות נחושה ורגישה מול ראשי הקהילות.

הרב מנחם מענדיל חיטריק, רב הקהילה האשכנזית בטורקיה, סיפר כי ''גופי כשרות מקלים מאוד ומנצלים את המצב הקשה לרפיון חמור בהשגחה עד כדי כך שאין השגחה כלל על דברים קריטיים בכשרות שלא לדבר על חומרות''. הועדה החליטה להעביר את מחאתה לאותם גופי כשרות ולהזהירם כי באם לא יתקנו מיידית את דרכם יופיע שמם ברבים.

הרב אריה רלב"ג רבה של אמטרדם לשעבר והרב אליעזר וולף מאמסטרדם סיפרו למשתתפים על הניסיונות לטפל ביחס של רשויות הבריאות לחולים מבוגרים מעל גיל 60. ''הם לא נותנים סיוע רפואי, בוודאי שלא הנשמה ולצערי הרב אנו שוב נתקלים בהתנגדות של ממש, גם בבית אבות יהודי. הם לא מפנים חולים הזקוקים לבתי חולים ומאז נזעקנו מתו לצערנו עוד ארבעה קשישים. הם גם מאיצים את מותם בכך שהם נותנים להם מנות מורפיום גבוהות''.

ראש מטה נשיא ועידת רבני אירופה, גדי גרוניך, דיווח כי נדחתה הצעתו של ברוך ואן דה קאמפ להקצות את אחד מבתי המלון שבבעלותו לבידוד המבוגרים בהולנד. ''ביקשנו גם את עזרת משרד החוץ הישראלי אולם עד עתה הם אדישים ומאיצים את דרכם של המבוגרים לעולם הבא''.

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הרב משה לבל סיפר על היענותם של נדבנים בשעה קשה זו. הרב לבל סיפר שתלמידי הישיבה שבראשה הוא עומד נמצאים בבידוד מרצון כבר כחודש וחצי, כולל חג הפסח. בעקבות המצב הכלכלי הקשה ברוסיה, ישיבת 'תורת חיים' עשתה מספר פעולות מוצלחות לגיוס כספים בעולם היהודי. "הלב היהודי פתוח היום ועלינו מוטלת החובה לעשות", אמר הרב לבל. הרבנים אימצו את הצעתו של הרב לבל לצאת למסע גיוס כספים בינלאומי בכל מדינות אירופה בשיטת ה"מצ'ינג" כדי להקים קרן שתסייע למצוקת אלפי המשפחות.