בית אבות
בית אבותצילום: ISTOCK

רבה של הקהילה היהודית באמסטרדם, הרב אליעזר וולף, ורבה הראשי לשעבר של אמסטרדם הרב אריה רלב"ג, סיפרו על מחדל הטיפול הרפואי בחולי הקורונה הקשישים בהולנד.

בשיחה עם ועידת רבני אירופה שנערכה ב"זום" תיארו השניים את היחס של רשויות הבריאות בהולנד לחולים מבוגרים מעל גיל 60.

''הם לא נותנים סיוע רפואי, בוודאי שלא הנשמה ולצערי הרב אנו שוב נתקלים בהתנגדות של ממש, גם בבית אבות יהודי. הם לא מפנים חולים הזקוקים לבתי חולים ומאז נזעקנו מתו לצערנו עוד ארבעה קשישים. הם גם מאיצים את מותם בכך שהם נותנים להם מנות מורפיום גבוהות'', הוסיפו הרבנים.

הרשויות בהולנד דחו את הצעת ועידת רבני אירופה לממן העסקת רופא מיוחד ורכישת מכשירי הנשמה לבני הקהילה היהודית.

ברוך ואן דה קאמפ, אחד מעשירי הקהילה, הציע להקצות את אחד מבתי המלון שלו לבידוד הקשישים שנדבקו בקורונה אולם גם הצעה זו נבלמה.

''עצוב ביותר לשמוע שדווקא מדינה הנחשבת נאורה אינה רגישה לערך החיים ואף מתנגדת במצח נחושה לכל סיוע על ידי אחרים", אמר רבה של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט.

הרבנים החליטו להביע מחאה חריפה בפני הנהלת הקהילה ובית האבות, ולהודיע כי ינקטו בכל האמצעים העומדים לרשותם אם לא יאפשרו לסייע לקשישים החולים.

בהמשך השיחה סיפר הרב אריה רלב"ג על פעילות בית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם, ועל הפסיקה התקדימית שקיבל בית המשפט בהולנד - לעצור לחצי שנה את אחד הבעלים המעגן את אשתו בשל אי הופעתו לדיון בבית הדין. רלב''ג ציין בסיפוק: ''הגם שהוא אינו אזרח הולנד הוציא נגדו בית המשפט צו ולפיו כל מדינה החברה באיחוד האירופי תאכוף אותו''.