אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרשצילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם יוצא נגד תופעת האנטישמיות והגזענות שגררה מגיפת הקורונה שפוקדת את העולם.

לטענת גוטרש "הסנטימנט נגד זרים זינק ברשת האינטרנט וברחובות, תאוריות קונספירציה אנטישמיות התפשטו, ומתקפות אנטי-מוסלמיות הקשורות לנגיף הקורונה התרחשו בעולם. האנשים המבוגרים ביותר שפגיעים לנגיף הקורונה ראו 'ממים' שצצו לפתע וכינו אותם 'מתכלים'.

עיתונאים, מומחי בריאות, עובדי סיוע ופעילי זכויות אדם הפכו למטרה רק עקב מילוי תפקידם. עם העלייה בלאומנות, בפופוליזם ובהפרת זכויות האדם במדינות מסויימות, המשבר יכול לספק עילה לאמץ אמצעי דיכוי למטרות שאינן קשורות למגיפה".

גוטרש גם סיפר כי במקומות רבים בעולם "מהגרים ופליטים הואשמו כמקור להתפשטות הנגיף, ונמנעה מהם הגישה לטיפול רפואי".

מאוחר יותר גם צייץ גוטרש בחשבון הטוויטר שלו כי "לנגיף הקורונה לא איכפת מי אנחנו, היכן אנו מתגוררים או במה אנו מאמינים. ועדיין, המגיפה ממשיכה לשחרר צונאמי של שנאה, שנאת זרים, שעירים לעזאזל ומסע הפחדה. זו הסיבה שאני פונה ומבקש מאמץ מוחלט לסיים את ההסתה ברחבי העולם".

מזכ"ל האו"ם קרא למנהיגים הפוליטיים לגלות הזדהות עם כל בני האדם, ולמוסדות חינוך "להתמקד בחינוך לסובלנות בתקופה בה קיצוניים מבקשים להתנפל על קהל שבוי ומיואש".

גוטרש גם קרא לרשתות החברתיות להסיר תכנים גזעניים, שגויים, ותכנים מזיקים אחרים, ולחברה האזרחית להגיש סיוע לאנשים הפגיעים יותר.

גוטרש גם קרא למנהיגים הדתיים לשמש מודל של כבוד הדדי. "אני מבקש מכולם, בכל מקום, לעמוד מול השנאה, להתייחס אחד לשני בכבוד, ולנצל כל הזדמנות על מנת להפיץ חסד", אמר גוטרש.