זוכרים את הווטרנים
זוכרים את הווטרניםצילום: עמיגור

בסוף השבוע צוין יום הניצחון על גרמניה הנאצית. במלאת 75 שנים לניצחון, שיגר יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק בוז'י הרצוג, איגרת ברכה לכששים לוחמים וותיקים, ווטרנים יהודים, שלחמו בשורות הצבא האדום במלחמה ומתגוררים היום בבתי גיל הזהב של עמיגור, חברת בת של הסוכנות היהודית. האירועים שתוכננו לציון יום הניצחון בוטלו בעקבות מגפת הקורונה.

הנהלת עמיגור חילקה את הברכה באופן אישי לזקן הווטרנים, גרגורי חייקין, המתגורר בבית גיל הזהב ״גלעד״ של עמיגור בנהריה, ולאחרונה חגג את יום הולדת 100. יחד איתו, גרים במקום שני ווטרנים נוספים, בני יותר מ-95.

חייקין נולד בשנת 1919, השתתף בשורות הצבא האדום בקרבות בלנינגרד, נפצע ושב להילחם עד סוף המלחמה. עלה ארצה ב-1990.

בברכתו כתב הרצוג, "בשם הסוכנות היהודית ובשמי אני מברך אתכם במלאת 75 שנה לניצחון של הצבא האדום על הנאצים. אני עצמי בנו של וטרן: אבי, חיים הרצוג, לחם כקצין בצבא הבריטי בקרבות מלחמת העולם השנייה בנורמנדי ובגרמניה והיה ממשחררי מחנה הריכוז ברגן בלזן. לימים נבחר לנשיא השישי של מדינת ישראל. גדלתי על סיפוריו מתקופת המלחמה והנושא הזה תמיד היה מאוד קרוב לליבי.

"אבי סיפר לי שהרגעים המרגשים ביותר עבורו במהלך המלחמה היו המפגשים עם החיילים היהודים של הצבא האדום. כ-500 אלף יהודים לחמו בשורותיו, ובכל צבאות בעלות הברית לחמו מיליון וחצי יהודים. הצבא האדום, צבאות בעלות הברית, ארגוני מחתרת ופרטיזנים - חיילים וחיילות יהודים נלחמו בגבורה בשורות כל הגופים הללו ותרמו לניצחון באותה מלחמה אכזרית. אלמלא הובסה גרמניה הנאצית, לא הייתה קמה מדינת ישראל, ורבים מבני עמנו היו נספים בשואה בנוסף לששת המיליונים".

"היום מוטלת על כתפינו אחריות וחובה להעביר לדורות הבאים את מורשתם של הווטרנים וסיפורי הגבורה שלהם. אני מאחל לכל אחד ואחת מכם מכל הלב שנים רבות של חיים בריאים ורגועים".

עמיגור היא חברה בת של הסוכנות היהודית ובבתי גיל הזהב שלה ברחבי הארץ מתגוררים כ-7,000 קשישים, רובם ניצולי שואה.