משה בלחסן
משה בלחסןצילום: עצמי

בחודשים האחרונים הנושאים הוויראליים ביותר היו משבר הקורונה והמשבר הכלכלי שהתפתח בעקבות זאת, הבחירות השלישיות בארץ והרכבת הממשלה וכל זאת לצד העוגה של אשת ראש הממשלה והרקדנים הצבאיים של נועה קירל.

בעוד שרוב השחקנים המדיניים של המזרח התיכון נמצאים במלחמת הישרדות בצל הקורנה, ארגון דעא"ש מנצל זאת ומרים את ראשו. הרחק מעין התקשורת המסורתית, ולאחר חיסולו של בכר אל בגדאדי בידי האמריקאים לפני מספר חודשים, ארגון דאע"ש נוחל הצלחות רבות.

לאחרונה הועלו מספר פיגועים אשר תפסו כותרות בניהם: פציעת שלושה בני אדם בשבוע הראשון של חודש הרמדאן, כאשר אדם אשר נשא בחגורת נפץ צעד בשלוות נפש לעבר בנין המודיעין שבעיר כירכוכ שבעיראק, משעורר את חשדו של הזקיף וסירב להישמע להוראות, הם פתחו לעברו באש ופוצצו אותו.

מספר ימים לאחר מכן, במתקפת פתע במספר מוקדים בו זמנית כנגד המליציות השיעיות במחוז סלאח א-דין, נהרגו כעשרה מלוחמי המליציות ועשרות נפצעו. המתקפות האלו הן חלק מההתארגנות המחודשת של ארגון דאע"ש בצפון עיראק, אך לא רק.

התעצמות הפיגועים הן בעוצמתם והן בתדירותם, מרמז כי הארגון בראשות המנהיג החדש אמיר מוחמד עבד אל-רחמן אל-מאוולי אל-סאלב, השתלב ואף מנצח בהנהגת הארגון הטרור הרצחני, לא פחות מקודמו בתפקיד.

בעוד העולם עסוק במשבר הקורנה, דעא"ש מוכיח כי הוא איינו ארגון עונתי אלא נועד להישאר איתנו בשנים הקרובות. כמו תמיד, חודש הרמדאן היה הזדמנות לניצול ציני של ארגוני הטרור כדי לפגוע ביעדים אסטרטגים. גם השנה לא היה חדש כאשר פעיל הארגון פגע בשני שוטרים בלב פריז וזאת בצל הסגר אשר הוכתב ע"י הממשלה כחלק ממשבר הקורונה.

גורמי מודיעין עיראקיים דיווחו על כ-500 לוחמים, בהם כמה שנמלטו מהכלא, אשר חמקו לאחרונה מסוריה לעיראק ועזרו לתדלק את האלימות במדינה. שלושה גורמי צבא ומומחים עיראקים אמרו כי דאע"ש עבר מהתנקשויות ופגיעה באינטרסים מקומיים על ידי מתקפות פחות מתוחכמות, להטמנת מטענים, ירי ומארבים כנגד כוחות משטרה וצבא.

אין ספק כי יציאת ארה"ב מסוריה הייתה מהלך מוטעה, והדבר גרם לשינויי האיזון הגיאופוליטיים באזורנו. היציאה הגבירה וחיזקה את הכוחות הלא-דמוקרטיים הפועלים בשטח. גם הדיווחים המגיעים מיבשת אפריקה, בה יותר ויותר ארגוני טרור נשבעים אמונים לדעא"ש ולמנהיגו החדש, אינם מבשרים טובות לעולם החופשי ולמדינות המערביות.

לעניות דעתי, אנו נראה בחודש הרמדאן בו אנו נמצאים אך גם לאחריו, את התעצמותו של הארגון, ופעיליו המזוהים עמו יבצעו פעולות טרור במתארים שונים. אל לנו להרפות ולו לרגע מהאבק בארגון הרצחני הפועל בתוך מדינות מערביות ומאיים עם זרועות התמנון שלו במעשי טרור אכזריים.