הקהילות נפגעו. ניו יורק בצל הקורונה
הקהילות נפגעו. ניו יורק בצל הקורונהצילום: רויטרס

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג ושרת התפוצות, ציפי חוטובלי, יזמו, לראשונה מאז פרצה מגיפת הקורונה, כינוס שולחן עגול יהודי-גלובלי.

בהובלת משרד התפוצות והסוכנות היהודית, ובשיתוף עם ארגונים יהודיים גלובליים ואזוריים, יכונס השולחן העגול אשר יאמוד את הפגיעה בקהילות היהודיות מהוירוס ויכין תכנית לשיקומן 'ביום שאחרי'.

לצורך כך פנו הרצוג וחוטובלי בימים האחרונים במכתב שקורא לארגונים יהודיים ברחבי העולם המתמחים בקהילות וברווחה להצטרף לשולחן העגול.

הפורום צפוי להתכנס לראשונה ב-26 בחודש באמצעות שיחת זום מרחבי העולם והוא יפעל לזהות התפתחות של מקרי קיצון שדורשים התייחסות מערכתית בקהילות השונות, וכן את התפתחות הצרכים השונים כחלק מההיערכות לתקופת היציאה מהמשבר והשיקום הארוך.

בנוסף יפעל הפורום להיערך לתרחיש של גל שני של וירוס הקורונה בעולם ולזיהוי הזדמנויות ותהליכים, יוזמות ומבניים קהילתיים חדשים ויקדם באופן מקומי או רוחבי מהלכים שתומכים בעיצובן מחדש של הקהילות.

בפנייתם של שרת התפוצות ויו"ר הסוכנות היהודית אל ראשי הקהילות והארגונים היהודיים נכתב: "משבר הקורונה השפיע על כל העולם והוא בעל השלכות דרמטיות על חיי הקהילות היהודיות בתפוצות, על המנהיגות, החוסן הקהילתי, היכולת לקיים שירותים ופעילויות, על חברי וחיי הקהילה ולעיתים אף על קיום הקהילה. תהליך השיקום בקהילות צפוי לקחת זמן רב, שכן השלכות המשבר משמעותיות ורבות פנים, ואולם בו זמנית תקופה זו מייצרת גם אפשרויות והזדמנויות רבות לתהליכים, יוזמות ומבניים קהילתיים חדשים שיוכלו להיוולד ולעצב מחדש את החיים היהודיים בעולם חדש פוסט משברי."

מאז התפרצה מגיפת הקורונה הגיעו דיווחים רבים על הנזק הרב שהסב וירוס הקורונה לקהילות היהודיות ברחבי העולם ועל כמות נפטרים גבוהה. מנתונים שנאספו על ידי משרד התפוצות והסוכנות היהודית, מספר הנפטרים בקרב הקהילות היהודיות ברחבי העולם עומד על אלפים ובקהילות רבות הממסד הקהילתי משותק לחלוטין או נמצא לפני קריסה.

בחודש שעבר השיקה הסוכנות היהודית ביחד עם קרן היסוד וארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה קרן הלוואות מיוחדת לסיוע לקהילות היהודיות שנפגעו מוירוס הקורונה בסכום של כ-10 מיליון דולר. מאז הוקמה הקרן התקבלו עשרות פניות מלמעלה מ-15 קהילות ברחבי העולם וכעת פועלים בסוכנות היהודית להרחיב את הקרן באמצעות גיוס תרומות נוספות.

השולחן העגול צפוי להתכנס פעם בשבועיים עד להתאוששות עולמית ממשבר הקורונה ויהיה מורכב מארגונים על מדינתיים שעיקר עניינם קהילות ורווחה ובראשו יעמדו שרת התפוצות, ציפי חוטובלי, ויו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג.