תיעוד: הריסת בית המחבל שרצח את רנה שנרב

עקבות אופן ניהול מבצע הריסת חלק מבית המחבל, רוצח רנה שנרב הי"ד, הלילה בכפר כובאר תחת מטר של עשרות בקבוקי תבערה, שיגרו הבוקר בארגון תורת לחימה מכתב דחוף לרמטכ"ל אביב כוכבי.

בארגון מצביעים בפני הרמטכ''ל על כשל ערכי עמוק והעדר רוח לחימה של בכירי צה"ל האמונים על הרתעת המחבלים.

בתורת לחימה הדגישו את בעיית המשפטיזציה, אך התייחסו גם לבעיה הערכית בצה''ל שגרמה שוב, לדבריהם, לסיכון חיי הלוחמים: "הלילה כוחותינו באו חשבון עם המחבל המתועב שלקח חלק ברצח הנערה רנה שנרב הי"ד. מעשה זה יכל להיות מרתיע וחלק חשוב מהמערכה הכוללת אל מול ארגוני הרצח והטרור הערביים. לצערנו, נהרס רק חלק קטן מהבית תחת כבלי משפטיזציה ובירוקרטיה, וגם זה רק כעשרה חודשים לאחר הרצח. אמנם צה"ל נתון לחסדיו של בג"ץ, אך גם לפרקליטות הצבאית חלק נכבד בהטלת משקולות כבדים לרגלי הדרג הלוחם, ולא מהיום."

המכתב התייחס גם לסרטונים ברשתות הערביות בהם נראים הכוחות נסוגים תחת מטר עשרות בקבוקי תבערה, שפגעו בזה אחר זה בשופל צה"לי: "זאת ועוד, אופי ניהול היציאה מהמבצע ועזיבת המקום תוך איפשור השלכת מטר של עשרות בקבוקי תבערה על כוחותינו ועל הכלים ההנדסיים ללא כל תגובה, מעיד על כשלון ערכי מוחלט הנוגד את ערך הרעות והחתירה לנצחון, והעדפת ערך משני אחד בלבד באופן מעוות: 'טוהר הנשק'. האם חייו של לוחם ההנדסה אשר ישב בשופל שנשרף שווים פחות מקליפת השום?" שאלו בארגון.

המכתב ממשיך במחאה על התנהלות הצבא מול המחבלים, "כיצד חייהם של המחבלים משליכי האבנים והבקת"בים הפכו ליקרים יותר מחיי לוחמינו? אכן קיים בצבא שיקול ידוע של ניתוק מגע עם סיום המשימה, שיש בו הגיון. אך לא ייתכן כי הדבר ייעשה כבריחה מבזה, ספיגת אש והפקרת חיי הלוחמים. מציאות זו מובילה להפך מהרתעה, לצד ירידה נוספת במוטיבציה לגיוס לקרבי."

בארגון חתמו: "כבוד הרמטכ''ל, המחבלים באירוע היו צריכים להיות הרוגים. ראוי כי צה''ל לא יקבל כתורה מסיני את ההנחיות המשפטיות המנותקות ויאתגר אותן כחלק מאחריותו לבטחון האזרחים והחיילים. ראוי גם לתחקר כיצד עיוות ערך 'טוהר הנשק' הפך להיות בראש ערכי צה"ל להלכה ולמעשה. יש לתקן זאת בכדי להפוך את צה"ל לצבא קטלני ומנצח, כפי שהבטחת לעם ישראל".