פריחת אביב בחרמון
פריחת אביב בחרמוןצילום: אתר החרמון

האביב הגיע במלוא עוצמתו גם לחרמון. אמנם השלג הולך ונעלם, ורק שלגיות מועטות עוד מעטרות את פסגת ההר שמשנה את צבעו, והופך ירוק.

בימים אלה ניתן לצפות בפריחות מרשימות במיוחד של צבעוני ההרים (צבעוני החרמון), בן חצב יקינטוני ואירוס ארם נהריים ברחבי האתר.

על ההר צומחים לאורך השנה, מגוון מינים נדירים חלקם אנדמיים, (גדלים רק בחרמון) להר בלבד וחלקם מהווים את התפוצה הדרומית ביותר שלהם.

בקרוב יפתח האתר למבקרים במתכונת הקיץ שלו שתכלול סיורים מודרכים ללא תשלום, בשיתוף החברה להגנת הטבע, בסיורים מגיעים למפלס העליון באתר ויוצאים בקבוצה לסיור רגלי לגבעות הקרב.

במהלך הסיור נחשפים ליופיו של האתר, לסיפורי המורשת שלו, לחשיבותו האסטרטגית, לטבע המיוחד רק לחרמון, לצמחיה שבתקופה זו נמצאת בשיא הפריחה ולבעלי החיים.

רכבל הקרוניות החדש שנחנך רק בחורף האחרון נותן מענה מהיר ונוח בכל גיל ובדגש על נגישות, בטחון ואפשרות לכל משפחה לעלות בקרון נפרד.

באתר יפעלו גם הסקיי ריידר ומזחלות האקסטרים. גולת הכותרת בחרמון לקראת ימי השרב החמים הוא מזג אויר נוח ואפילו קריר גם בקיץ הישראלי. הזדמנות נפלאה לטייל במרחבים הפתוחים, בגובה 2040 מ' מעל הים מול נוף עוצר נשימה, של הגליל, הגולן, לבנון וסוריה.

השבוע באתר החרמון הופיעו: צבעוני ההרים, גיאופיט, מרשים בפריחתו. שילוב הצבעים שהאדום העז במרכזו, והצורה האלגנטית של הפרח – בין בהיותו סגור ובין בהיותו פתוח – קנו לו מעריצים רבים. צבעוני ההרים פורח באביב, בחרמון כעת הוא בשיא פריחתו.

כמו כן הופיעו בן חצב יקינטוני, גיאופיט בעל בצל גדול, שושנת עלים ועמוד תפרחת שעשוי להגיע לגובה 1.50 מ' ויותר. עמוד התפרחת הבודד גדל באביב (פברואר-מארס) ומתארך במהירות.

צבע עמוד התפרחת ירוק או סגול, איריס ארם-נהריים, צמח רב-שנתי גבוה בעל קנה-שורש בקרקע. עליו יוצאים כולם מבסיסו והם ארוכים (עד 60 ס"מ).

אגב, עמוד התפרחת מגיע לגובה של 80–150 ס"מ, והוא נושא 3–8 פרחים גדולים, הפורחים לרוב בזה אחר זה. הפרחים כחולים–סגולים, דו מיניים, גדולים ובולטים, קוטרם 8–13 ס"מ. אוכלוסיות-בר גדלות בגליל העליון, בצפון הגולן ובחרמון.