גונן אוסישקין
גונן אוסישקיןצילום: סיוון פרג'

לכבוד

ראש ממשלת ישראל
ח"כ בנימין נתניהו

הנדון: החלטה דחופה על עתידה של חברת התעופה הישראלית – אל על

אדוני,

אמש בשעת לילה מאורחת, קיבלנו מסמך בו הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק.

האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות, במסגרת התוכנית כולם נושאים בנטל - עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה והזרמת הון לחברה, הסתדרות ושותפים עסקיים וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד וחצי ₪ בכל שנה, למשך שבע שנים ולמעלה מ- 10 מיליארד ₪ במצטבר למשך תקופת ההלוואה.

כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר שבעים ושתיים שנה אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך ולכן אנו מבקשים שלא תתקבל החלטה מבלי שתינתן לנו האפשרות להציג לך את ההשלכות של הדרישות החדשות של משרד האוצר.

המשמעויות המידיות למשק הישראלי מפירוק אל על הן:

1. פגיעה בביטחון הלאומי - למדינת ישראל מניית זהב באל על וההחלטה על פירוק אל על משמעותה אובדן העצמאות התעופתית של מדינת ישראל.

ישראל תהפוך לאי במצור ומדינה שנתונה לסחטנות של חברות זרות או מדינות זרות שהאינטרס שלהן, לא עולה בקנה אחד עם זה של מדינת ישראל.

2. אובדן פרנסה – משמעות החלטת האוצר מטילה סכנת פיטורים מעל לראשיהם של כ- 10,000 בתי אב המתפרנסים מאל על במעגל ישיר ועוד כ- 30,000 בתי אב במעגל שני. בהתאם לדרישות האוצר, הוכנה תוכנית עסקית שמבטיחה כי אל על תתמודד עם האתגרים ביום שלאחר הקורונה. אנו פועלים ביחד עם ההסתדרות ונציגי העובדים על מנת למצוא פתרון נכון והוגן למצב אליו נקלע עולם התעופה, אך דרישות האוצר שמשתנות בכל פעם מחדש, הן לא אפשריות בשום דרך ואנו לא נוכל להעמיק את הקיצוץ בפעם הרביעית, לאחר שלכל הדעות התוכנית העסקית שהוכנה על ידי טובי גורמי המקצוע במשק ואושרה על ידי הבנק, מבטיחה כי אל על נמצאת על מסלול יציב שיאפשר את החזר ההלוואה.

3. אובדן המטוסים – בעלי המטוסים ייקחו אותם ומדינת ישראל תישאר ללא יכולת לטוס באופן עצמאי – פגיעה של ממש בביטחון הלאומי.

4. אובדן כספי ציבור - אל על התחייבה בתוכנית העסקית להשיב ללקוחות את שווי כרטיסי הטיסה במלואם, בהיקף של למעלה ממיליארד שקל - אם אל על תגיע להליך פירוק הלקוחות יאבדו את כל כספם – האוצר מזלזל בכספי הציבור.

5. פגיעה בתל"ג - אובדן 2.5 מיליארד ₪ בכל שנה.

6. אובדן נכסים אסטרטגיים של המדינה.

כפי שבוודאי ידוע לך, חברת אל על נמצאת במצב קשה כמותו לא ידעה מעולם שלא באשמתה. טענות האוצר כאילו הקושי של חברת אל על והצורך במתן הלוואה קשור להתנהלותה טרם המשבר משוללות כל יסוד ואין להם אחיזה במציאות. מיום ההפרטה ועד למשבר הקורונה אל על עמדה בפירעון כל חובותיה ולא בקשה הלוואה או מימון מהמדינה.

אדוני ראש הממשלה,

מדינת ישראל סגרה את השמים. סדרת ההחלטות שקבלה המדינה, הובילה לכך שהטיסות נעצרו וזאת עוד בטרם הגיע הנגיף לישראל. לכל הדעות מדובר במצב של כוח עליון. גודל המשבר ועוצמתו יצרו מצב בו אין חברת תעופה בעולם שיכולה להתמודד עם המשבר הזה בכוחות עצמה ובכלל זה "אריות התעופה" הרווחיות ביותר. מדינות רבות בעולם הבינו את חשיבות התעופה הלאומית ונחלצו לעזרת חברות התעופה שלהן, בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים - במענקים, דחיית תשלומי מיסים ואגרות, הלוואות ומתן ערבויות מדינתיות בהיקף של 90 אחוז - אנו מצפים שגם ממשלת ישראל תפעל בדרך דומה.

אנו מבקשים כי תנחה את משרד האוצר לתקן את המתווה שהוצג על ידו אמש ולהסיר את המגבלות הבלתי ישימות. משרד האוצר מסרב לחבר את אל על למכונת ההנשמה כפי שעשו מרבית מדינות העולם. המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של "הצלת אל על" כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על.

ללא החלטה מידית, אל על תסיים את דרכה וכפועל יוצא מדינת ישראל תאבד את היכולת הקיימת לה כיום בתחום התעופה המסחרית וההשלכות הנלוות, עד כדי הגעה למצב של 'אי במצור', בעתות משבר.

אנו עשינו כל שביכולתנו ועמדנו בכל דרישות הבנקים. התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה.

בקשות האוצר לשנות שוב ושוב את תוכנית ההתייעלות הפכו את המשימה לבלתי אפשרית. תוך מספר שבועות הועלה הרף מ-200 מיליון דולר לשנה ל- 400 מיליון דולר בכל שנה. האוצר העלה כפי שעשה בדיון האחרון את הרף והפעם לרמה בה הסכמה לדרישות האוצר היא החלטה על פירוק החברה וסגירתה.

זו העת להחלטה דחופה של המדינה ביטחון תעופתי הוא חלק מהביטחון הלאומי!

אל על קמה ונוצקה עם המדינה, היא הייתה שותפה למפעלי העלייה, למשימות מדיניות, למבצעים. בעתות משבר וברגעי שמחה אל על הייתה שם והגישה סיוע לכל ישראלי הזקוק לעזרה.

זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך.

גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על