ראובן ריבלין בעוטף עזה
ראובן ריבלין בעוטף עזהצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר היום (רביעי) את חקלאי עוטף עזה.

הנשיא פתח את ביקורו במפגש בקיבוץ עין השלושה עם חקלאי האזור המתמודדים עם המציאות החדשה שיצר נגיף הקורונה, והמשיך לביקור במפעל של חברת הינומן בו מגדלים את צמח המנקאי בקיבוץ בארי ובטרם עזב פתח את עונת קציר החיטה בשדות של קיבוץ סעד.

הנשיא פתח את ביקורו בשדות התירס והחמניות הסמוכים לקיבוץ עין השלושה ושמע על התוצרת החקלאית בעוטף והקשיים בתקופה האחרונה. אל הנשיא התלוו ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, והחקלאים – דן ויצמן ממושב עין הבשור, ליאור קטרי ממושב אוהד, גליל נחום ממושב מבטחים, יוחנן קופלר מקיבוץ עין השלושה, ידידיה הוכמן ממושב בני נצרים, אורנה אינזטיין מקיבוץ מגן ושמואל בלברמן מקיבוץ ניר יצחק.

כיום התוצרת החקלאית מאזור המועצה האזורית אשכול מהווה כ-60% מצריכת השוק המקומי בישראל. באזור העוטף, אותו מכנה הנשיא ״עוטף ישראל״, מגדלים את כל סל הירקות הישראלי: מלפפונים, קישואים, חצילים, חסות, צמחי תבלין, כרוב, אבטיחים, מלונים אננס, תות שדה, אבוקדו ועוד.

בשיחתו עם החקלאים אמר הנשיא: ״הקורונה האירה את ענינו לדברים שהיו בזמנו ברורים מאליהם ואנחנו פשוט שכחנו. למשל החשיבות של יסודות המדינה הזאת שאחד מהם הוא החקלאות. לאמירה ״קנו כחול לבן״ הייתה משמעות וידענו שנוכל תמיד לקיים את עצמנו בצורה הטובה ביותר ועל כך הייתה גאוותינו.

"לאורך הדרך כוחות שוק ונושאים כלכליים הובילו את הדרך אבל הימים האלה מזכירים לנו את העיקר. עצמאות ישראל היא הדבר החשוב ביותר ובלי החקלאות אין עצמאות בישראל. דווקא מפה אני קורא לכם, אזרחי ישראל ומבקש, פשוט קנו כחול לבן, קנו תוצרת ישראל. קנו את התוצרת החקלאית הנפלאה שנמצאת כאן״.

בהמשך ביקר הנשיא בחברת האגרו-פוד טק 'הינומן' בחממות קיבוץ בארי שם הוצג בפניו ה"מנקאי"- ירק עלים זעיר שהוכרז ״כעתיד של המזון״ אחרי 8 שנים של פיתוח והשקעות בינלאומיות. גידול ה"מנקאי" מתבצע בבריכות חממות הגדולות מסוגן בעולם באמצעות מערכות גידול מנוטרות, המנוהלות על ידי חיישנים, מערכת ממוחשבת ונוסחת דישון סודית. מדובר במודל חקלאות מזן חדש: ללא צורך באדמה, שימוש בכמויות מינמיליות של מים ותאורה, וללא מגע יד אדם.

המנקאי כולל חלבון הזהה בפרופיל שלו לזה הקיים בביצה, ברזל בשיעור גבוה ותכולה מושלמת של אומגה 3, סיבים תזונתיים וויטמינים המסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. כולם הוכחו מחקרית כספיגים בגוף האדם.

מנכ"ל הינומן רון סלפטר הסביר: "ירק זערורי זה הינו בעל תכולה תזונתית מושלמת ומיוצר בטכנולוגיה ייחודית שפיתחנו באופן שמאפשר את אחידותו והשפעתו הטובה על תיפקוד הגוף. מכוני מחקר מובילים בעולם רואים במנקאי הזדמנות למהפכה אמיתית באיכות מזונו של האדם ותרומתו לחוסן גופנו. בימים אלו בהם נוכחנו כולנו כי אין לאדם אלא את חוסנה של המערכת החיסונית שלו להתמודד עם אתגר הקורונה. האפשרות לאכול את מה שאנו רגילים, רק באופן בריא יותר היא מהפכה של ממש."

בסיום ביקורו בעוטף עזה, פתח את עונת קציר החיטה בשדות של קיבוץ סעד כשהוא מלווה במנהל גידולי השדה חיים לנדסמן ומגדל החיטה יהודה ניר. יהודה נהג את הקומביין בעוד הנשיא מלווה אותו בקבינה והשניים פתחו יחד את קציר החיטים של העונה בתקווה לעונה של שפע וביטחון.

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "התרגשנו לארח את הנשיא בשדותינו ולפתוח איתו את עונת הקציר. בחודשים אלה, עם פרוץ משבר הקורונה העולמי, מדינת ישראל קיבלה תזכורת משמעותית על חשיבות החקלאות הישראלית לחוסן ולבטחון התזונתי של אזרחים. זכינו בנשיא שמחובר לחקלאות מכיר ומוקיר את עבודת האדמה הישראלית, מחזק אותנו ונותן לנו רוח גבית להמשיך, למרות האתגרים״.