מירי רגב
מירי רגבצילום: משה ביטון

בג''ץ פסל היום (רביעי) את התמריץ שהעניקה שרת התרבות מירי רגב למוסדות תרבות שמופיעים ביהודה ושומרון, בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח.

מדובר על תיקון שהכניסה רגב במבחני התמיכה של המשרד. בג"ץ דחה את התביעה לפסול סעיף נוסף שהכניסה רגב למבחני התמיכה, המחייב הטלת קנס על מוסד תרבות שיסרב להופיע ביהודה ושומרון.

בג"ץ הכריע כי למוסדות תרבות שמורה הזכות לסרב להופיע בהתנחלויות. "הימנעות של מוסד תרבות מלהופיע באזור הנתון למחלוקת רחבה בציבור היא פעילות אשר נושאת עמה ביטוי, וביטוי כזה – ראוי להגנה", כתב השופט חנן מלצר.

עוד נכתב בפסק הדין: "הזכות לחופש הביטוי מטילה על הרשות את החובה לא להפלות בין אנשים, או מוסדות על רקע של ביטוי עמדותיהם ודורשת ממנה לשמור על ניטרליות".

בנוגע לתמריץ הניתן למוסדות על הופעה בהתנחלויות כתב מלצר כי "סעיף זה יש בו, מעבר לפגיעה בשוויון, גם פגיעה שאינה מוצדקת בזכות לחופש הביטוי של מוסדות התרבות, אשר תקציבם ייגרע ביחס למוסדות אחרים, בשל דרך התנהלותם הפסיבית".

השרה רגב מסרה בתגובה: "בג"צ הכריע: אין חרמות! תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ב'. בג"צ הוכיח הבוקר שהמדיניות שלי למניעת הדרת תושבי יהודה ושומרון, ותעדוף הפריפריה נכונה ומוצדקת, ומדיניות הפחתת התמיכתה למוסדות התרבות שידירו רגליהם משטחי יהודה ושומרון ומהפריפריה לא נפסלה''.

"החלטת בג"צ הבוקר היא פינאלה מוצלח למדיניות שהובלתי במשרד התרבות והספורט לצדק תרבותי, על אפם וחמתם של אלו שנמנעו מ'לכתת רגליהם' ליהודה, שומרון והפריפריה הגאוגרפית לאורכה ורוחבה של מדינת ישראל. ההחלטה לפסול את התמריץ למוסדות המגיעים ליהודה ושומרון מאכזבת לאור העובדה שבמשך שנים תושבי יהודה ושומרון הודרו ונימנעו מהם תקציבים", הוסיפה השרה.

ראש מועצת בקעת הירדן ויו''ר מועצת יש"ע, דויד אלחייני הגיב ואמר, "החלטת בג"ץ מונעת על ידי הנרטיב של השמאל והיא פוגעת בצורה אנושה בהתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. התרבות היא נחלתם של כלל תושבי ישראל ללא הבדל מיקום גאוגרפי וכנראה שופטי בגץ החליטו שלא מגיעה לתושבים שלנו תרבות".

"החלת הריבונות תשים קץ לאפלייה בין אזרחי המדינה. אני רוצה לחזק את שרת התרבות מירי רגב, הפועלת באומץ למען כלל אזרחיה", דברי אלחייני.