מערכת אוטלרא סגון בבי"ח מעייני הישועה
מערכת אוטלרא סגון בבי"ח מעייני הישועהצילום: יח"צ

מערכת חדשנית להשמדת נגיפי קורונה במבנים ומשטחים הותקנה בישיבת ההסדר בראשון לציון.

המערכת הותקנה בעבר ונחלה הצלחה במחלקת טיפול נמרץ למונשמי קורונה ובמחלקת האשפוז של חולי הקורונה במרכז הרפואי "מעייני הישועה" בבני ברק.

מדובר במערכת חדשה המורכבת ממספר מוצרים מבוססי אור אולטרה סגול באורך גל ייחודי אשר נמצא כקטלני לנגיף הקורונה, אינו מסרטן ובטוח לשימוש בקרבת בני אדם, לרבות חולים ריאתיים.

המערכת היא פרי פיתוח ומחקר של איש העסקים אלדד פרי, הבעלים של חברת אלדד פרי החזקות, שקידם בעבר מספר סטארט-אפים בתחום הרפואה, צוות פיזיקאים, וצוות רפואי בראשותו של ד"ר בוריס אורקין, מנהל היחידה לכירורגית ילדים בבית חולים הדסה עין כרם ובמרכז הרפואי מעייני הישועה שביצע מחקר עצמאי בנושא.

המערכת מחסלת את נגיף הקורונה בחדר עד חצי שעה ומבלי לגרום נזק לבני אדם!

לדברי ד"ר אורקין, "נורות UV משמשות כבר שנים לטיהור וחיטוי חדרי ניתוח בבתי חולים בישראל ובעולם, אולם בשנת 2009 רשויות הבריאות בארה"ב יצאו עם אזהרה כי חלק מהנורות מייצרות מולקולת אוזון שעשויה להיות מסוכנת מאוד, בעיקר לחולים ריאתיים. מסיבה זו לא נעשה בהן שימוש למלחמה בנגיף הקורונה, מחשש שיסכנו את החולים. בנוסף, שימוש לא מבוקר וישיר בנורות אולטרה סגול רגילות לחיטוי מייצר קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. לכן, לאחרונה יצאה המלצה של ארגון הבריאות העולמי שלא לעשות שימוש באור אולטרה סגול לחיטוי ידיים".

"עם זאת, במחקר שערכתי מצאתי שיש נורות אולטרה סגול, עם גל אור ייחודי שאינו מייצר אוזון, אך יעילות מאוד בחיטוי מבנים וחדרים ולכן מתאימות במיוחד לטיפול בנגיף. בנוסף, אותן נורות ספציפיות אינן מייצרות קרינה מסוכנת לעור ולעיניים. באמצעות אלגוריתם פיזיקלי ניתן להתקין מערכת נורות ומוצרים עם אורכי גל והספקים שונים המותאמים לגודל החדר או המבנה. מערכת כזו יכולה לחסל את נגיף הקורונה במשך זמן של עד חצי שעה ללא כל סכנה לאדם", הוסיף ד"ר אורקין.

פרופ' מוטי רביד, מנהל המרכז הרפואי "מעייני הישועה", ציין כי "במחלקה המטפלת בחולי קורונה מותקנת כעת מערכת לחיטוי בעזרת מנורות הפולטות אור אולטרה סגול. אלה נורות מיוחדות הפולטות אור בתדירות שאינה גורמת להיווצרות אוזון באוויר, ובכך הן בטוחות לשימוש גם בחדרים בהם נמצאים חולים מונשמים. הפעלת המנורות גורמת להשמדה של מיקרואורגניזמים, כולל חיידקים ווירוסים. הפעלה במשך דקות עד חצי שעה בכל משמרת, מקטינה בשיעור ניכר את הסיכון להדבקה של צוות רפואי וסיעודי המטפל בחולים. במחקרים שנעשו לאחרונה נמצא שקרינה זו גורמת להשמדת וירוס ה-COVID19 על פני משטחים שהוקרנו, לכן בטיחות העבודה של הצוות משתפרת".