"מגילת נאמנים" על מגילת רות – עיון והקשבה

הספר "מגילת נאמנים", יכול לרתק את הקורא כספר בפני עצמו. בד בבד ראוי שישמש את מי שלומד או מלמד את מגילת רות באופן יסודי.

ד"ר בטחה הר-שפי , כ"ג באייר תש"פ

מגילת נאמנים
מגילת נאמנים
שמעון קליין

חלומו של אלימלך מתנפץ, ובמואב נקטעים חייו. ולא יכול היה האיש לדמיין שבאותו מקום ממש תקום נערה מואבייה, תכרוך את חייה בחיי משפחתו, תשוב עם נעמי לארצו ותביא בסופו של דבר להגשמת החלום הגלום בשמו - מימוש המלכות בישראל.

זוהי תמצית הסיפור על פי ספרו של הרב שמעון קליין על מגילת רות, אשר יצא זה עתה לאור. ואולם תוך כדי מהלך הסיפור הוא מפליא לתאר את אשר מתחולל בליבם של גיבורי הסיפור. הדמויות והסיטואציות שאליהן הן נקלעות מצוירות ביד אמן, המתאר את אישיותם, את מניעיהם ואת הלכי הנפש שלהם באופן שלעתים נדמה שהן פועלות ממש מול עינינו.

הרב שמעון קליין ידוע בשיטה הייחודית שלו, שיטת ההקשבה לכתוב והדיוק הספרותי במילותיו, שיטה שאותה הוא מיישם בכתביו ובשיעורים הרבים שהוא נותן. בשיטה מיוחדת זו הוא מוליך את הלומד לאורך הכתוב צעד אחר צעד, עקב בצד אגודל, תוך שימת לב לנימיו הדקים והאזנה דרוכה למנגינה העולה ממעמקיו.

מחבר הספר נאמן לפשט אך מצליח לכרוך בכתוב את מדרשי חז"ל באופן שנראה שהם צומחים בטבעיות מתוך הכתוב ומציפים את עומקיו. כך, כאשר הוא מקשיב לפסוקים המתארים את הליכתה הראשונית של רות לשדה הוא מבחין, תוך הקשבה למדרש, שבניגוד למה שנדמה לנו מקריאה פשוטה שרות הגיעה ללא עיכובים רבים לשדהו של בועז, הרי שהיא בעצם עוברת מכשולים רבים עד שהיא מגיעה לשם. הוא מרחיב את מדרש חז"ל "ותלך ותבוא" - "שהלכה ובאת הלכה ובאת" ודרך פיתוח ספרותי רגיש הוא מראה איזו תקופה קשה עוברת על רות, ההולכת משדה לשדה, והמרגישה שהיא הולכת מדחי אל דחי עד כדי איבוד תקווה כמעט.

דומה שבלי משים הוא אף ממשיך את דרכם של חכמינו ומנביע מתוך הדיוק בכתוב מדרש משלו. כך למשל, בפסוק הקצר "וימת אלימלך איש נעמי ותישאר היא ושני בניה" הוא מדייק ומראה שיש כאן שלוש נקודות מבט שמהן נצפית נעמי: של אלימלך, אשר מת כ"איש נעמי", של נעמי עצמה הנותרת, ושל מחלון וכליון המיוחסים כבניה. הפסוק מייצב את נעמי כעמוד המרכזי המעמיד את המשפחה מעתה ואילך. וכך, מפסוק סתמי הנראה כמתאר מצב, הוא הופך לפסוק המסמן היפוך משמעותי, פנימי ועלילתי כאחד.

בסצנה אחרת, כאשר נולד הילד המיוחל, והשכנות הן שקוראות לו בשמו, שומע הרב קליין את הציפיה הבלתי מתממשת לקריאת שמו על ידי הנוגעים הישירים בדבר, והוא מזהה בה תנועה של פינוי מקום על ידם והרגשה שהאירוע גדול מהם. תנועת נפש זו היא שתציין לדבריו את אופי מלכותו של דוד שנולד מזרעו של הרך הנולד. וכדי להשלים את סיפור שורשיו של דוד, מחבר הרב שמעון קליין בחוטים סמויים את הסיפור המופלא של רות אל שתי העלילות הנוספות - מספר בראשית - הקשורות למוצאו, ומראה את הקשר הפנימי הנתון ביניהן.

הספר "מגילת נאמנים", יכול לרתק את הקורא כספר בפני עצמו. בד בבד ראוי שישמש את מי שלומד או מלמד את מגילת רות באופן יסודי. ללומד המעמיק מזומנות הערות רבות ומחכימות המרחיבות ומבססות את הכתוב בטקסט. כך לדוגמא, בהקשר של דברי רות לנעמי: "אל תפגעי בי לעזבך" מביא המחבר את מופעיו של הפועל פ.ג.ע במקרא ומראה שמדובר תמיד במפגש טעון ומשמעותי.

תובנה יסודית העולה מן הספר היא עד כמה משמעותיות הן תכונות הנפש של האדם ומידותיו לא רק בקביעת סיפור חייו אלא אף בהתוויית הסיפור של הדורות הבאים אחריו. תכונותיהם העילאיות של גיבורי המגילה, כפי שהן מוארות בספר, ביניהן: ענווה, אמונה, נאמנות ונתינת מקום לזולת, לצד נחישות, דבקות במטרה, וכן מנהיגות ותעוזה לפעול בהתאם לטוב ולישר, גם כשזה נגד המקובל, הן שמצמיחות בסופו של דבר – לפי הרב שמעון קליין - את המלוכה של בית דוד.

לרכישת הספר לחצו כאן

הכותבת: ד"ר בטחה הר שפי מרצה לתלמוד במסגרות שונות