מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים (ראשון) את הקמת ממשלת האחדות בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ, אחרי שנה וחצי של פלונטר פוליטי ושלוש מערכות בחירות.

בעד הקמת הממשלה הצביעו 73 חברי כנסת. 46 חברי כנסת הצביעו נגד.

בהמשך יידרשו השרים להצהיר אמונים. הצילום המסורתי של חברי הממשלה המתקיים בבית הנשיא לאחר כל השבעת ממשלה לא יתקיים בשל מגפת הקורונה.

מוקדם יותר נבחר שר התיירות לשעבר ח"כ יריב לוין (הליכוד) לתפקיד יו"ר הכנסת ה-23, לאחר ש-72 ח"כים הצביעו בעד המינוי.

בנאום ראשון כיו"ר הכנסת אמר לוין כי "הביקורת ההדדית של שלוש רשויות השלטון היא דבר טבעי, ואינה חיסרון של הדמוקרטיה אלא אחת מיתרונותיה הגדולים. עלינו להקפיד על כבודה של הרשות השופטת".

"ההתערבות הגדולה והולכת של בית המשפט העליון מחייבת אותנו למנוע את הסגת הגבול הזו", הדגיש לוין.

שקד: נתניהו זרק בצידי הדרך את הציונות הדתית ואת הימין האידיאולוגיערוץ כנסת

טקס הצהרת האמונים של ממשלת ישראל ה-35 מתקיים היום במשכן הכנסת, למעלה מ-500 ימים לאחר פיזורה של הכנסת ה-20 ותחילת סדרת מערכות הבחירות אליה נקלעה ישראל.

הממשלה החדשה תהיה הראשונה שתושבע לפי התיקון לחוק יסוד הממשלה כ"ממשלת חילופים", ובראשה יעמדו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החילופי בני גנץ.

הנואם הראשון בדיון היה ראש הממשלה בנימין נתניהו שבירך את ראש הממשלה החילופי המיועד בני גנץ והזכיר את פעולתם המשותפת בעבר, "פעלנו יחד בצוק איתן, ואין לי ספק שנצליח גם בממשלה זו".

"זה יום חשוב למדינת ישראל, הממשלה החדשה הוקמה ברצונם של רוב האזרחים והיא תשרת את כל האזרחים, יהודים ולא יהודים כאחד", הוסיף נתניהו.

ראש הממשלה דחה את הביקורת על הרכבה הרחב של הממשלה, "אם היינו הולכים לבחירות רביעיות זה היה עולה 2 מיליארד ש"ח נוספים, העלות של הממשלה הרחבה היא 85 מליון ש"ח לשנה".

"מעשה המרכבה של הממשלה, הצריך פשרות וויתורים כואבים מכולם. במיוחד מן המפלגה שלי. אבל זה מתחייב מדוחק השעה, עם משבר הקורונה המטלטל אותנו", ציין נתניהו.

בנאומו שב נתניהו על ההתחייבות להחלת הריבונות ביו"ש, "הגיע הזמן להחיל את החוק הישראלי על השטחים ביהודה ושומרון. צעד זה לא ירחיק את השלום אלא יקרב אותו. מאות אלפי המתיישבים לא יזוזו מביתם".

"כל נושא הריבונות נמצא על הפרק רק כי פעלתי באופן אישי לקדם אותו במשך שלוש שנים", הדגיש נתניהו. "עם כל הערכתי הכבירה לתמיכה שארה"ב נותנת לנו, אני חוזר על מה שאני אומר עשרות שנים ביטחון ישראל נשען על עוצמתנו".

נתניהו רמז בנאומו כי הוא עדיין שואף לצרף את ימינה לממשלה: "אני רוצה להודות לשותפי למחנה הלאומי על הדרך המשותפת שעשינו עד כה ואני מקווה שגם מפלגה נוספת תצטרף אלינו".

ראש הממשלה נתניהו הודיע בנאומו מעל בימת הכנסת, כי השרה ציפי חוטובלי תמונה לשרה לענייני ההתיישבות. נתניהו ציין כי תחת אחריותה יועמדו החטיבה להתיישבות, השירות הלאומי, הגרעינים התורניים והמכינות הקדם צבאיות. השר צחי הנגבי ימונה לשר בלי תיק, ובהמשך ימונה לשר לענייני התיישבות, לאחר שהשרה ציפי חוטובלי תצא לשליחות דיפלומטית.