לב בריא בגוף בריא
לב בריא בגוף בריאPIXABAY

פרפור פרוזדורים (או פרפור עליות) היא הפרעת קצת הלב הנפוצה ביותר. ההערכה היא כי בין 8-12% מהאוכלוסייה הבוגרת שחצתה את גיל 65 סובלת מן ההפרעה.

במחצית מן המקרים תופיע ההפרעה דווקא אצל אנשים בריאים ללא מחלות רקע, לרוב בליווי תסמינים קלים בלבד (פרפור אסימפטומטי). המקרים הנותרים יאפיינו אנשים בעלי מחלות רקע ובעיות בריאות, אשר נמצאים בקבוצת סיכון וחשופים הרבה יותר לסיבוכים מסכני חיים של ההפרעה.

לכן, אבחון מוקדם של הפרעת הקצב וטיפול מקדים חשובים למניעת הסיבוכים ועוזרים למטופל לחזור לשגרת חיים בריאה ונטולת סיכונים.

מהם תסמיני המחלה והסיבוכים האפשריים שלה?

הפרעת פרפור פרוזדורים מתרחשת במצבים בהם "הפרוזדורים" (עליות) – מדורי הלב העליונים מתכווצים בקצב מהיר ובצורה בלתי סדירה ומבוקרת. ההפרעה עלולה לשבש את אספקת הדם לאיברים חיוניים בגוף ולגרום להפרעה כרונית של אי ספיקת לב.

כמו כן, עלולים להתפתח קרישי דם בתוך הפרוזדור שיובילו לחסימת עורקים, שבץ מוחי והתקפי לב, בין היתר אצל אנשים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם והפרעות לבביות אחרות.

הפרפור ילווה בדפיקות לב חזקות (הלמות באזור החזה) ולא סדירות, לצד תסמיני קוצר נשימה, חולשה ועייפות, סחרחורות ולפעמים גם התעלפויות וכאבים בחזה.

אבחון ההפרעה

חשוב לציין שלא תמיד יופיעו כל התסמינים אם בכלל, והם יתגלו רק בבדיקות לב. אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון ומזהים תסמינים של הפרעות קצב, יש להתייעץ עם רופא קרדיולוג לצורך אבחון ובדיקות לב מקיפות.

הטיפול הטבעי ברפואה סינית – טיפול משלים משולב

בעוד הטיפול המערבי יהיה לרוב טיפול תרופתי שמטרתו להפחית את תדירות הפרפורים ולמנוע את הסיבוכים של הפרעת הקצב (כמו תרופות נגד קרישת דם, תרופות להסדרת קצב הלב, וחוסמי תעלות סידן), הטיפול ברפואה סינית בא במטרה להשלים את הטיפול גם מהזווית הרגשית והחזרת האיזון הטבעי למטופל.

הרפואה הסינית בוחנת את תפקודו של הלב גם בהיבט הנפשי, ומאמינה בתחקור יסודי ואבחנה מעמיקה של מקור הבעיה התפקודית והתאמה אישית של הטיפול כדי להביא לתוצאות הרצויות במקרים בהם הטיפול המערבי לא נתן מענה כולל לבעיה.

מה כולל הטיפול הטבעי המשולב?

דיקור סיני- באופן ישיר, טכניקות הדיקור מסייעות בהסדרת קצב הלב והדופק ובהפחתת תסמיני ההפרעה. הלב נתפס ברפואה הסינית כמרכז הגוף והנפש, ובעל החשיבות הרבה ביותר למען התפקוד של כלל מערכות הגוף. לכן, מטרה נוספת של הדיקור היא חיזוק מערכות הגוף והחזרת האיזון הפנימי. כמו כן, הוא מקל על הבעיות הרגשיות שמעמיסות על הלב, מפחית לחצים ובעיות רגשיות.

טכנולוגיות אינטגרטיביות מתקדמות- הטיפול ניתן בהתאם לחישובים מיוחדים מתוצאותיו של אבחון א.ק.ג. שנערך במרפאה. מדובר בטיפול שיקומי חדשני שנעשה על ידי גירוי חשמלי לא פולשני המווסת את תפקודה של מערכת העצבים ומאזן את פעילות הלב. הטיפול משפיע באופן מיידי ולטווח הארוך, נמצא יעיל בטיפול בפרפור פרוזדורים, מניעת כשלים עתידיים של הלב והפגת מתחים.

עוד על טכנולוגיות אינטגרטיביות מתקדמות לטיפול במחלות לב, באתר קליניקת עמוס זיו >>

צמחי מרפא- שילובים של צמחי מרפא טבעיים (פורמולות) מותאמים באופן אישי לכל מטופל בהתאם לתסמינים אותם הוא מציג. לצמחים סגולות מרפאות ומחזקות, הן מעודדות את תהליך ההחלמה גם מבחינה נפשית ויעילות במניעת נזקים של הלב.
לצד צמחי המרפא, מומלץ ליטול תוספי תזונה בהתאם לרקע של המטופל ולחומרת הליקוי - אומגה 3, תוספים לאלו הסובלים מאנמיה ועוד.

טיפול תומך למניעת הישנות פרפור פרוזדורים לאחר פרוצדורות צריבה או היפוך חשמלי

שינוי בתזונה ואורח חיים

הטיפול הטבעי שם דגש על התפריט התזונתי של המטופל. שינוי תזונתי בשילוב עם אימוצם של אורחות חיים בריאים מסייעים במניעת פרפור פרוזדורים וחזרה לתפקוד תקין.

מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת ומופחתת שומן שתשמור על רמות כולסטרול ונתרן תקינות – אכילת דגים, אגוזים וזרעים אשר חיוניים לתפקוד הלב. כמו כן, חשוב לצרוך ירקות, פירות ודגנים וקטניות עשירים בנוגדי חמצון ועשירים במינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וסידן כמו:
סלרי, אבוקדו, בננה, פטרוזיליה וכוסברה, טחינה, ברוקולי ושקדים.
שתיית מים מרובה ושילוב של מיצים טבעיים מפירות וירקות בתפריט היומי חשובים גם הם.
מן העבר השני, חשוב להפחית בצריכתם של שומנים רווים (כמו שמנים מן החי), ביצים, עופות וסוכרים וגם מזונות עשירים במלחים (חטיפים, אבקות מרק מזון מעובד, נקניקים).

כחלק משינוי אורחות החיים, מומלץ לשלב פעילות גופנית שבועית וטכניקות שונות להרגעת הגוף והחזרת האיזון הנפשי– יוגה, מדיטציה, טאי צ'י ועוד.
כמו כן, מומלץ להימנע מעישון וצריכת אלכוהול שמעכב ספיגת ויטמינים בגוף, לאכול במתכונת של ארוחות קטנות ולהקפיד על שעות שינה סדירות.


הטיפול הטבעי ברפואה סינית עוזר למטופלים להימנע מסיבוכים כרוניים או מסוכנים של ההפרעה בקצב הלב, להפחית את תדירות התופעה, לתמוך בטיפול תרופתי או התערבויות מערביות, לאזן את התהליכים הטבעיים בגוף ולתחזק אורח חיים בריא הן מבחינה רגשית ונפשית.