אפשר גם אחרת
אפשר גם אחרתPIXABAY

אפשר גם אחרת

גירושין, מכל זווית ממנה נביט עליהם, אינם תהליך קל. מדובר בנושא טעון, בעיקר רגשית ונפשית, כואב ומטלטל, לו שותפים צדדים רבים, ביניהם גם ילדים צעירים.

מאחר וזהו תחום בו כמעט ואין שליטה על מטענים, משקעים וכעסים, פעמים רבות גובר הרגש על השכל הישר ופעולות רבות מונעות מתחושת עלבון, כאב ואפילו רצון לנקום. כל אלו מעיבים על האפשרות לייצר תהליך שיפגע במידה פחותה ככל האפשר בגורמים המעורבים, יתחשב בילדים ואף בבני הזוג.

גירושין בהם אין הסכמה שמגיעים לבית משפט שממונה על החלטות אקוטיות עלולים להפוך למרים מאד. באספקט הכלכלי תיתכן פגישה קשה בכיסם של בני הזוג, המיצגים כל אחד על ידי עורך דין, לו ישלמו ממיטב כספם כדי שייצג אותם על הצד שלדעתם הוא הטוב ביותר, התהליך הוא ארוך, ממושך ומורט עצבים, כאשר בכל התקופה לא נגר עדיין מעגל והזוג המתגרש מוצא עצמו שוקע, יותר ויותר, לביצה הנקראת משפט גירושין. וכמובן, הילדים חשופים לתהליך ולעתים אפילו משמשים ככלי נשק במלחמת ההורים זה בזו.

יותר ויותר זוגות מבינים היום את החשיבות והמשמעות של ליווי באמצעות גישור גירושין.

מה זה בדיוק ומהם היתרונות שלו?

מהו הליך גישור בגירושין?

בתהליך כזה המגשר הוא דמות נייטרלית, שאינו מכיר את שני הצדדים ותקפידו לסייע להם לנהל דיאלוג מכבד, בו יצליחו לשמוע האחד את עמדת השנייה, להבין אותם וביחד למצוא את הפתרון היעיל, המהיר והנכון ביותר להם. אין בתהליך זה "מנצחים" ו"מפסידים", והמטרה היא להגיע לידי הסכם שבני הזוג שלמים איתו, לאחר שדנו בכל הנושאים והגיעו להבנות ביניהם, במטרה לחסוך בזמן, בכסף ובפגיעה בילדים ואף בבני הסוג עצמם.

התהליך מתנהל במספר מפגשים, בהם, בשלב הראשון, מציג את עצמו המגשר, מדגיש את האופן בו יתנהלו המפגשים ועם מתן מקום להתבטאות והצגת עמדות שני הצדדים. המגשר עשוי לשאול שאלות מנחות ומכוונות, במטרה להציב מראה לבני הזוג, ושעם התקדמות התהליך יבינו טוב יותר את עצמת הצד השני, ובעיקר מה המניעים של כל צד להתעקשות, מריבה, התבצרות וכיוצ"ב.

בגישור, בניגוד לתהליך משפטי, או אפילו הליך בוררות, בהם השופט, או הבורר, הם אלו שיש להם את הסמכות להכריע במחלוקת, ההחלטה היא בידי שני הצדדים, כאשר המגשר מסייע להם להגיע לפתרון מקובל על שניהם, ובמידה והגיעו לפתרון כזה, לחתום על הסכם שיוצג בפני בית משפט, כדי לקבל קבילות משפטית.

יישוב מחלוקות בדרך מכבדת

הליך הגישור הוא חסוי והמפגשים מתקיימים בסבבה נעימה ודיסקרטית. הדבר מאד שונה מדיוני בית משפט מתוחים ואפילו נוקשים. מחקרים מוצאים כי סביבה רגועה מסייעת לתהליכים פוריים ובונים יותר, ולפתיחות בין שני הצדדים. מעבר לחסכון הניכר בזמן, מדובר על חסכון כספי עצום ועל היכולת להתחיל בחיים חדשים, בנפרד, אחרי שנפתרו המחלוקות והזוג הגיע להבנות והסכמות.

כל זאת בזכות הנוכחות של המגשר, שמסייע לבני הזוג לשפר את התקשורת ביניהם ומאפשר את המקום לבטא את הצרכים, בעיקר הרגשיים של כל אחד מבני הזוג, דבר שלא קורה בסביבת בית המשפט. גם ההגנה על הילדים והנסיון להרחיק אותם מהסכסוך, היא אפשרית יותר בתהליך גישור, כאשר בבית המשפט לעצים הדבר הוא בלתי אפשרי ובלתי נמנע.

במה עוסק גישור גירושין?

כשמו, הוא יעסוק ברצון בני הזוג לפרק את נישואיהם. אולם בתוך התהליך קיימים כל הנושאים שגרמו מלכתחילה למחלוקות ביניהם, למשל ענייני כספים, חלוקת הרכוש ובעיקר, הסדרי ראייה ומשמורת על הילדים וסיום מכובד של פרק הנישואים.

עצם היותו של המגשר נייטרלי וללא נטייה לצד זה או אחר מבני הזוג, מסייע לתהליך להתגבר על המטען הרגשי עימו מגיע כל אחד מבני הזוג, אותו מטען שמשבש פעמים רבות את כושר השיפוט והיכולת לקבל החלטה, אולי כואבת, אולם מושכלת.

אופי הגישור הוא פשרני, ההליך הוא קצר, והמגשר לא מאפשר לבני הזוג להגרר להתנצחויות ומאבקים מרים.

יתרונות בעלי חשיבות מכרעת

גישור גירושין הוא ככל הנראה הליך שמרכז בתוכו יתרונות בלבד. בני הזוג הם שותפים מלאים במציאת פתרון מקובל על שניהם, והם אלו ששולטים בגיבוש ההסכם עליו יחתמו בתום התהליך. נחסך כסף, ניסכת עוגמת נפש, ואין צד שלישי, כמו שופט, או בורר, שיותיר את אחד הצדדים בתחושה ש"הפסיד", שלא לדבר על הוצאות המשפט הגבוהות. זהו תהליך נגיש ויעיל ובסיומו, עם הגשת ההסכם לבית המשפט, יש לו תוקף של פסק דין. מזעור הנזקים הכלכליים, רגשיים, משפחתיים והוריים הוא רב מאד ובעל חשיבות רבה ביותר.

כמו כן, עצם ניסוח משותף של ההסכם וחתימה עליו, הוא דבר שמחייב את בני הזוג שחשים אחריות להסכם ורצון לכבד אותו.

וכמה מילים על קורונה

התקופה האחרונה היתה בין המטלטלות והמאתגרות שידע העולם כולו. שבר הקורונה גרם לשינויים רבים, גם בין בני זוג, שמצאו את עצמם סגורים תקופה ממושכת מאד בבית, דבר שייצר מתיחויות רבות, מריבות ולעתים גם מקרים של אלימות במשפחה. בני זוג שנאלצו להתמודד גם עם קשיים כלכליים, בנוסף למשפחתיים והרגשיים, גלו שהחיים בשניים אינם רצויים להם יותר.

גישור הוא דרך חשובה ואפקטיבית לדון בהליכי פירוק המשפחה, וכשמדובר על רקע משבר הקורונה, יכול להיות שדווקא בזכות הגישור, תתאפשר לבני הזוג ההזדמנות להבין יותר זה את זו, ולנסות להציל ולשקם את הנישואים שלהם.