אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

משבר הקורונה פוגע בבעלי עסקים רבים ברחבי הארץ והמשמעות מחלחלת עד לעולם הפרסום. בשיחה עם ערוץ 7 מספר רוני הרש, בעלי 'הרש תקשורת ואסטרטגיה' על המשבר התוקף את הענף והשינויים הצפויים להתחולל בו.

"הענף נמצא בסוג של צומת דרכים. תקציבי הענק שאפיינו אותו בעבר מחייבים את הלקוחות בחישוב מסלול מחדש כי הרבה כסף אין, הרבה עובדים של לקוחות ושל משרדי פרסום יצאו לחל"ת. לציבור אין כסף לרכישות והדברים ברורים יותר בענף המלונאות שכבר לא מעביר כספים לפרסום".

"המגמות שאני מזהה יותר ויותר הן העברה של כסף לדיגיטל שהוא זול יותר מפרסום בטלוויזיה, עבודה עם משפיעני רשת כמו אינסטגרם וכו' כדי להגיע לקהל ממוקד ומפולח יותר בעלויות נמוכות יותר. חלק מזה בגלל שיש פחות שחקנים שיכולים להרשות לעצמם פרסום. עולם התיירות לא רלוונטי כעת ובעתיד נראה עוד ועוד תחומים שייעלמו לנו בעתיד".

מוסיף הרש ומדגיש את ענף התיירות בו התופעה בולטת ביותר: "אם היינו רואים באזור חודש יוני פרסומות לאתרי נופש וחברות טיסה, אני בספק אם נראה את זה כי אף אחד לא יודע אם יטוס, איך הוא יטוס ומתי, קל וחומר בתי מלון כי לרוב הציבור אין כסף וגם כי לא יודעים איך זה לבלות במלון בלי חדר אוכל ובריכה".

להערכתו "כל ענף וענף נמצא בבדיקה משלו ובוחן כלכלית מה הוא יכול ומה לא יכול לעשות. הפרסום מצריך איתנות פיננסית, וחלק מהעובדים ירצו קודם כל להחזיר עובדים, לייצב את האיתנות הפיננסית ורק אז לצאת לפרסום. לכן עולם הפרסום ויחסי הציבור יבחן את עצמו עוד חודשיים שלושה ורק אז הוא יתחיל לחזור לעצמו", וחזרה זו תתבצע קודם על בסיס האפיקים הזולים יותר, "כל הוצאה עכשיו מחושבת ולכן נראה פחות פרסום בטלוויזיה ויותר פרסום חכם בדיגיטל".

רוני הרש
רוני הרשצילום: משרדו