הר הבית
הר הביתצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה היום (שלישי) את העתירה נגד החלטת הממשלה לסגור את הר הבית למבקרים, יהודים וערבים.

''בימים של שגרה עשרות אלפי מוסלמים פוקדים את הר הבית. דווקא עליית יהודית לתפילה בהר הבית, גם אם במספר זעות, היא שעלולה להפר את הסימטריה וההדדיות", כתבו השופטים.

''משטרת ישראל היא האמונה על ביטחון הציבור ועל שמירת הסדר הציבורי בהר הבית בבחינת ידה הארוכה של ריבונות המדינה", נכתב בפסק הדין. ''עם הריבונות באה הסמכות, ועם הסמכות באה האחריות ועם האחריות באה התבונה והרגישות. הר הבית הוא מקום נפיץ, המקום שאליו נשפכים נהרות הלבה של הסכסוך".

העותרים, יהודה עציון והעיתונאי ארנון סגל טענו כי אפשר להחריג את הר הבית, כפי שהוחרגה כניסתם של אנשי הווקף להר, וכפי שנעשה בכותל המערבי, במערת המכפלה ובקבר רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר.

אתמול התקיים דיון בעתירתם של השניים נגד סגירת ההר לעליית יהודים. במהלך הדיון טען עורך דינם איתמר בן גביר כי ההר סגור רק ליהודים וזאת בעקבות הסכמה עם הירדנים שלא עלתה לדיון כיאות לא בממשלה ולא בקבינט.

"אני רוצה לדעת את האמת ואם יש למדינה הבנה שתגיד שיש הבנה ויש הסכמה. הסכמה עם הירדנים הוסתרה מהציבור ולא הובאה לדיון לא בממשלה ולא בקבינט. למה לא היה כאן הליך? עשו תמורת הסכם עם ירדן הסכם שמפלה יהודים לרעה ואף אחד לא דן על זה", תקף בן גביר.

לדבריו, "אם מחר בבוקר במערת המכפלה היה בא המפקד הצבאי ולא היה מאפשר לערבי להיכנס למערה ורק לקומץ יהודים, מישהו משופטי בית המשפט היה מתיר דבר כזה? ישר הייתם מוציאים צו ביניים. אף אחד לא היה מקבל את זה".

יהודה עציון: "בחסות הקורונה דחקו את היהודים מהר הבית"

העיתונאי ארנון סגל, חבר 'הקרן למורשת הר הבית', אמר לערוץ 7 כי "העובדה שרבנים, גם דתיים לאומיים, קוראים לנתניהו כעת לפתוח את בתי הכנסת אבל איש מהם איננו מעלה בדעתו לדרוש את פתיחת הר הבית לעליית יהודים (ערב יום ירושלים) - מצערת ועגומה מאוד".

הוא הוסיף, "53 שנות הזנחה והשכחה של המקום הקדוש בעולם מביאות לכך שגם הרבנים שלנו, אלו שאמורים לחזק את שמירת המצוות הציבורית, הם כבר בגדר 'תינוקות שנשבו'".

לדבריו, "הר הבית - המקום שבין אם עולים אליו ובין אם מתנגדים לעליה אליו הוא לב היהדות שלנו, מוקד התפילות, הכיסופים והחלומות היהודיים לאורך אלפיים שנות, הוא בימים אלו אתר אסלאמי בלבד. בקודש הקודשים שלנו מורשים רק מוסלמים לדרוך. אם הם לא מתפרעים שם או מסיתים לרצח יהודים, אז הם לכל הפחות משחקים כדורגל על מקום המקדש".

"והניתוק המדהים שלנו בהובלת רבננו", אמר סגל, "מביא לכך שאפשר לחלוטין להתעלם מחובתנו בעניין, להתרגש משירה של נעמי שמר 'ואין פוקד את הר הבית' בלי להבין שהמציאות הזו לא השתנתה כלל, רק שבתש"ף בניגוד לתשכ"ז אין כבר את מי להאשים, מלבד את עצמנו".