רכבת העתיד כבר כאן?

במהירות של למעלה מאלף קמ"ש, האם ייתכן ורכבת העתיד מגיעה אלינו בקרוב?

מתנאל ראט , כ"ה באייר תש"פ

רכבת העתיד?
רכבת העתיד?
צילום: iStock

לעבור מרחק של מאות קילומטרים תוך פחות מחצי שעה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בזמן האחרון יותר ויותר חברות מנסות לייצר את רכבת העתיד שתהפוך שעות נסיעה ארוכות להיסטוריה.

דווקא בימים בהם רכבת ישראל מושבתת, כדאי לבדוק מהן האפשרויות של התחבורה העתידית.

כבר לפני כ-7 שנים הכריז היזם המיליארדר אילון מאסק על החזון שלו לבניית מערכת רכבות שתהיה מהירה יותר מכל כלי תחבורה אחר. מאסק, שאחראי בין היתר על מיזמים כמו שירות התשלומים פייפאל וחברת ספייס איקס שמתכננת להגיע למאדים, ידוע כמי שאוהב להמציא דברים חדשים וליישם אותם בעצמו.

הרכבת החדשנית אותה הוא כינה "הייפרלופ" מיועדת לפעול בתוך צינור בעל תנאים אידיאליים לנסיעת הרכבת. לפי התוכנית, הצינור יהיה בעל לחץ אוויר נמוך (דמוי וואקום) שיפחית את החיכוך עם האוויר, שהוא אחד הגורמים העיקריים להאטת רכבות. בנוסף, כוחות מגנטיים שיפעלו על הרכבת יגרמו לה "לרחף" קלות מעל המסילות ובכך יאפשרו לרכבת לנסוע במהירות גבוהה במיוחד ובעלות זולה אף יותר מנסיעת רכבת רגילה.

לאחר ההצהרה של מאסק, התחילה תחרות בין חברות מכל העולם על פיתוח רכבת ההייפרלופ הראשונה. כך למשל בדובאי התחילו לבנות קו הייפרלופ של 140 ק"מ בין דובאי לאבו דאבי שאמור לשנע את הנוסעים במהירות של 1,200 קמ"ש, בנסיעה של 12 דקות בלבד. מיזמים דומים נפתחו בהודו ובארה"ב ואפילו הייתה מחשבה לפתוח קו בישראל בין תל אביב לאילת.

אחד הקשיים העיקריים בפיתוח ההייפרלופ נובע דווקא מהמהירות וחוסר החיכוך הקיים בצינור, שעלולים ליצור קשיים ביכולת להאט את הקרונות המהירים. קושי נוסף עלול להיות ביצירת צינור הוואקום הענקי בו נוסעת ההייפרלופ, כאשר לא בטוח עד כמה אפשרי לשמור על לחץ האוויר לאורך קילומטרים רבים.

לפי התכנון המקורי, בניית רכבת ההייפרלופ הראשונה בהודו אמורה להסתיים השנה, אבל ככל הנראה הבנייה תתעכב לפחות בשנה, וכן לא ברור עדיין לאיזו מהירות היא תוכל להגיע. אבל בין אם החזון האוטופי של מאסק יתגשם במלואו או בצורה חלקית, ככל הנראה ההייפרלופ תשנה את עתיד התחבורה.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!