שייטת 13
שייטת 13צילום: דובר צה"ל

קצין בזרוע היבשה מסביר בשיחה עם ערוץ 7 מדוע צה"ל לא יכול לפתוח בפני נשים את המיונים לסיירות - סיירת מטכ''ל, גולני, דובדבן, צנחנים ושייטת 13.

''הצבא צריך להסתכל על דברים בהיבט של עלות מול תועלת", אומר הקצין. ''ההשקעה הנדרשת לטובת הכשרת הבנות הללו, גם מבחינה לוגיסטית וגם מבחינת ההכשרה השונה, היא ענקית, זה יעלה הרבה מאוד כסף והזמן שהן יתנו זה בדיוק שלוש השנים שבהן יהיו לוחמות.

"מילואים הן בקושי יעשו כי ברגע שהן מתחתנות ויולדות הן כבר לא יוכלו לשרת המילואים. זה הופך את העניין ללא משתלם כלכלית''.

הקצין מדגיש: ''אנחנו לא בונים לוחם רק לשלוש שנות שירות פעיל אלא לשלושים שנות מילואים. הבנות אחרי חמש שנים הופכות ללא רלוונטיות. ככה לא בונים צבא לוחם''.

בראיון לגלי צה''ל אמרה תא"ל במילואים אורית אדטו כי היא מתנגדת לגיוס נשים ליחידות העילית הלוחמות. ''יש נשים מעטות שתהיינה מסוגלות לרוץ 10 קילומטרים עם 30 קילו על הגב בלב שטח אויב, וגם אצלן הסיכוי לפציעות גבוה יותר מגברים", אמרה אדטו.

לוחמי דובדבן בפעולה
לוחמי דובדבן בפעולהצילום: דובר צה"ל

ארבע צעירות בנות 18 הגישו הבוקר (רביעי) עתירה לבג"ץ הקוראת לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לפתוח גם לנשים את יום הסיירות, ימי הגיבוש ליחידות לוחמת העילית.

העותרות, מיקה קליגר, מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה מבקשות לפתוח עבורן יחידות לוחמה למיונים כמו גולני, צנחנים, דובדבן ושייטת 13.

הצעירות דורשות מצה''ל לנמק מדוע לא מאפשרים לנשים להתמודד ולנסות להתקבל לסיירות במסגרת הליכי המיון הקיימים היום.

בעתירה הן מבקשות מהצבא להסביר "מדוע תפקידי הלוחמה ביחידות המובחרות סגורים באופן קטגורי בפני נשים, עניין פסול העומד בניגוד לעקרון שוויון ההזדמנויות ובניגוד לחוק".

מיקה קליגר שעברה מיונים לחובלים רוצה להגיע ליחידות מובחרות אחרות. היא סיפרה לחדשות 12: "אני רוצה שיבינו שאנחנו לא פה סתם כדי לעשות דווקא או ללכת נגד, אנחנו פה כי אנחנו רוצות לתרום ואנחנו רוצות להתנדב. הצבא צריך לראות את ההזדמנות החשובה הזאת שנשים ישרתו בכל היחידות, זה יעשה שירות תודעתי ענק בכל תחומי החיים".

עותרת נוספת, מור לידאני, אמרה "אנחנו לא מבקשות שישנו את התנאים עבורנו, אלא רק שייתנו לנו לנסות ואם נתאים אז שייקחו אותנו".

בארגון ''תורת לחימה'' הגיבו לעתירת הצעירות ואמרו כי ''כל בר דעת שאינו מונע על ידי אג'נדה מסוכנת וכל אדם שמכיר את צה''ל ועבודתו יודע שהעתירה הזו בלתי אפשרית. אנו בטוחים ששר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' בני גנץ יביע את עמדתו הברורה והאמיצה כפי שהביע אותה בשנת 2013 שאמר שנשים לא תשרתנה בגולני.

''מי שלא התעורר בבג"ץ אליס מילר ובג"ץ הטנקיסטיות קיבל כעת את בג"ץ המטכ"ליסטיות'', הוסיפו בארגון.