אוקראינה
אוקראינהצילום: istock

לאחר הבירקורת הציבורית החריפה בקהילה היהודית באוקראינה, שר הפנים האוקראיני פיטר את הקצין הבכיר במשטרת קולומיאה שדרש לקבל את רשימת היהודים בעיר.

בנוסף הודיעה המשטרה כי הדרישה לא היתה בתיאום איתה.

כזכור, בימים האחרונים סערו הרוחות בקהילה היהודית באוקראינה לאחר שקצין משטרה בעיר קולומיאה דרש מחברי הקהילה היהודית במקום לנפק לו רשימה של כתובות, מספרי טלפון ורשומת שמות של כלל חברי הקהילה, כולל הסטודנטים שבה.

את הסיבה לבקשה החריגה הסבירה המשטרה האוקראינית בכך שהיא תרה אחר "קבוצות וארגוני פשע מאורגנים ואתניים".

"אנא ספק לנו את המידע הבא בנוגע לקהילה היהודית הדתית של קולומיאה: תקנות הארגון, רשימת חברי הקהילה היהודית בלוויית פרטים, מספרי הטלפון הסלולרי וכתובות", נאמר במכתב שנשלח לראש הקהילה היהודית ושעליו חתום מיכאילו בנק, קצין משטרה בכיר ביחידה הארצית המטפלת בפשע המאורגן.

הבקשה החריגה עוררה סערה בקהילה המקומית במה שיצר רושם של אנטישמיות חדשה ששוב מרימה את ראשה. גם המשטרה המקומית הואשמה באנטישמיות גלויה.

בתגובה למכתב שלח שגריר ישראל באוקראינה מחאה חריפה, וכאמור המשטרה הודיעה שתפתח בחקירה ותתנצל.

גם סנאטורים אמריקניים שנחשפו לסיפור הביעו תרעומתם ודרשו מאוקראינה לפתוח בחקירה בנושא. הסנאטורים ג'קי רוזן (דמוקרטי) וג'יימס לנקפורד (רפובליקני), יושבי ראש כוח המשימה הדו־מפלגתי למאבק באנטישמיות בסנאט, אמרו שהם מאוד "מודאגים מהדיווח שקצין בכיר במשטרה דרש את הרשימה של כל היהודים בעיר קולומיאה כחלק מחקירה על פשע מאורגן. להכליל את כל הקהילה היהודית זה ביטוי מכוער של אנטישמיות, המזכירה זמנים קודרים כאשר יהודים אירופים אולצו לרשום את הפרטים האישיים שלהם. אנו מפצירים בממשלת אוקראינה לחקור את התקרית הזאת, להעמיד לדין את האחראים ולהיות מחויבת מחדש להצטרף אלינו במאבק באנטישמיות על כל צורותיה".