ח"כ כסיף: נחוקק חוק בכנסת בתמיכתם של ח"כים מהאופוזציה והקואליציה

בג"ץ דן היום (רביעי) בעתירת תושבי שכונת אבו כביר בדרום תל אביב שביקשו למנוע את פינויים מהשכונה ללא קבלת פיצויים.

כזכור, תושבי שכונת אבו-כביר בדרום תל אביב יושבו בבתיהם במהלך שנות ה-50 על ידי המדינה. במהלך השנים התפתחו בשכונה עוני ומצוקה.

לפני כ-5 שנים החליטה עיריית תל אביב לפנות את תושבי השכונה הנותרים מבלי להציע להם פיצוי הולם, כאשר משמעות הדבר כי יזרקו לרחוב מחוסרי כל.

בחודש ינואר השנה עתרו תושבי השכונה לבג״ץ יחד עם ח"כ עופר כסיף, ח"כ מיכאל ביטון, ח"כ ניצן הורוביץ, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, חכ"ל אילן גילאון, חכ"ל יעל גרמן וחברת מועצת העיר ת"א-יפו, שולה קשת. בעתירה הם שרשו פיצויים מלאים מהמדינה או מעיריית תל אביב בגין פינויים. את העותרים ייצג עוה"ד יוסף תמיר.

בעתירה נטען כי תושבי השכונה יושבו בידי המדינה במהלך שנות ה-50, וכי לא יודעו לגבי אמצעים להסדרת זכויותיהם בקרקע למרות שמבחינה חוקית היו זכאים לכך. העותרים טוענים כי הם זכאים מכוח עקרון השוויון לפיצוי כשם שניתן במקרים אחרים (ליפתא וגבעת עמל, לדוגמא). עוד מבקשים העותרים לעצור את הליך הפינוי באופן מיידי שכן אין כל בהילות להרחבת הפארק הסמוך כל עוד נושא הפיצוי לתושבים לא הוסדר כראוי.

בדיון בבג״ץ המליצו השופטים לעותרים למשוך את העתיקה ולקדם את קבלת הפיצויים באמצעות הצעת חוק בכנסת.

ח״כ עופר כסיף אמר "כאשר היה נוח למדינה היא שיכנה אותם באבו-כביר, וכעת נוח לה לזרוק אותם לרחוב. בחודשים האחרונים למדתי להכיר את התושבים ואת מצוקתם. כולם ממילא נאלצים להתמודד עם חיים לא פשוטים ועושים זאת בגבורה. אין צודקת מדרישתם הבסיסית למגורים הולמים כנגד המגורים שנלקחו מהם, ועיריית ת"א הייתה צריכה לקחת על כך אחריות במקום להמציא לזרוק אותם ככלבים לרחוב".

גריב: לקחתם דירה -תחזירו דירה

אורה גריב (56), תושבת השכונה ומובילת המאבק: "נולדתי בשכונה הזאת, בדם וביזע שרדתי ופרנסתי את בנותיי. מאז שלקחו את דירתי אני נאבקת בחובות עצומים ואיני רואה את האור בקצה המנהרה. מההתחלה הדרישות שלנו היו הכי צנועות ופשוטות - לקחתם דירה, תנו דירה. יש פה אנשים שמשמעות הדבר עבורם, אם לא יקבלו קורת גג, היא מוות".