פולקסווגן
פולקסווגןצילום: רויטרס

יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן מואשמת כי העלתה מודעת פירסום גזענית לאחד מכלי הרכב החדשים שלה, שהציגה "עליונות לבנה" על פני אזרחים שחורים.

בסרטון הפרסומת שעלה בעמוד האינסטגרם של פולקסווגן אך הוסר לאחר מחאות חריפות מצד גולשים רבים, נראית כף יד לבנה גדולה של אישה דוחפת דמות קטנה ומרוחקת של אדם שחור, שנדחף אל תוך בית הקפה בשם "Petit Colon" המרמז על קולוניאליות. בטלויזיה הגרמנית נטען כי "ניתן לפרש את היד הלבנה כמפגן של "כוח לבן", בעוד מילים שהופעו בכיתוב קטן בסיום הסרטון הכילו סיסמא המפורשת על ידי רבים בגרמניה כגזענית".

הפרסומת הגזענית הוסרה במהירות מדף האינסטגרם של פולקסווגן לאחר מחאות חריפות וטענות לגזענות מצד החברה הגרמנית. מנהל מחלקת מכירות ושיווק בפולקסווגן, יורגן סטקמן, הודה כי מדובר בפרסומת שניתן לפרש אותה כגזענית. "פרסמנו סרטון פרסומת גזעני בערוץ האינסטגרם של פולקסווגן. אנו מבינים את הזעם הציבורי, כיוון שגם אנו נחרדים. סרטון זה הוא עלבון לכל הישגי התנועות לזכויות האזרח. זהו עלבון לכל אדם הגון. אנו בפולקסווגן מודעים למוצא ההיסטורי ולאשמת החברה שלנו במהלך המשטר הנאצי. זו בדיוק הסיבה שבגללה אנו מתנגדים בנחישות לכל צורות של שנאה, השמצות, תעמולה ואפליה" אמר סטקמן.

הוא הוסיף כי "מטעם חברת פולקסווגן אנו מתנצלים בפני הציבור הרחב על הסרטון הזה. אנו מתנצלים במיוחד בפני מי שמרגיש פגוע באופן אישי מהתוכן הגזעני בעקבות ההיסטוריה שלו".

פולקסווגן נוסדה בשנת 1937 בהוראת אדולף היטלר על מנת לבנות את "מכוניות העם" והשתמשה בעובדי כפייה רבים במפעליה.